Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

LASTEN INTERNETIN KÄYTÖN VAIKUTUS LEIKKIIN : Varhaiskasvatusikäisten lasten internetin käytön vaikutus leikkiin varhaiskasvattajien näkökulmasta

Komulainen, Tanja; Lindfors, Irma; Nikula, Heli (2016)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
komulainen_tanja.pdf (717.3Kt)
Lataukset: 


Komulainen, Tanja
Lindfors, Irma
Nikula, Heli
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601281700
Tiivistelmä
Internet on olennainen osa 2010-luvun varhaiskasvatusikäisten lasten elämää. Nykyajan lapset ovat syntyneet keskelle internetin ympäröimää yhteiskuntaa, joten heitä voidaan kutsua diginatiiveiksi. Aikuiset sen sijaan ovat digimuukalaisia, sillä he ovat jäämässä lapsista jälkeen mediateknologisissa taidoissa.

Selvitimme kvalitatiivisessa tutkimuksessamme, vaikuttaako lasten internetin käyttö varhaiskasvatusyksiköiden arkeen ja onko lasten leikeissä nähtävissä vaikutuksia internetin käytöstä. Tutkimme myös, mikä on mediakasvatuksen osuus varhaiskasvatusyksiköissä ja miten mediakasvatusta toteutetaan.

Suoritimme teemahaastattelut kuudelle lastentarhanopettajalle Keski-Pohjanmaan alueella kesällä 2015. Tavoitteemme oli saavuttaa lastentarhanopettajien seikkaperäisiä kokemuksia ja mielipiteitä varhaiskasvatuksessa olevien lasten internetin käytön vaikutuksista lasten elämään. Internetin vaikutukset lasten leikkiin oli ensisijainen tutkimuskysymyksemme.

Tutkimustulokset osoittivat meille, että lastentarhanopettajien näkemysten mukaan lapset käyttivät internetiä paljon kotonaan ja vapaa-ajallaan. Varhaiskasvatusyksiköissä internetiä sen sijaan ei käytetty, sillä medialaitteita ei varhaiskasvatusyksiköissä ollut. Haastateltujen mielestä lasten sosiaalistuminen ja iloinen yhdessä olo kavereiden kanssa oli tärkeä varhaiskasvatuksen päämäärä. Mediakasvatus erilaisilla laitteilla koettiin kilpailevaksi toiminnaksi iloiselle yhdessä ololle, joten sitä ei tietoisesti toteutettu. Haastattelutilanteet avasivat lastentarhanopettajien silmiä tietoisen mediakasvatuksen ja leikin havainnoinnin suhteen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste