Muutoksen kokeminen ja johtaminen verkostomarkkinointiyhtiön jakeluverkostossa – Case Herbalife Suomi
Hovi, Jenna-Henna (2016)
Hovi, Jenna-Henna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601281717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601281717
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyötutkimuksen tuotti itsenäinen Herbalifejäsen. Herbalife on suuri ravitsemusalan verkostomarkkinointiyhtiö. Verkostomarkkinointiyhtiö harjoittaa suo-ramyyntiä yksityishenkilöiden kautta, jotka ovat näin ollen verkostomarkkinointiyhtiön, eli pääyhtiön itsenäisiä jäseniä, jotka saavat palkkiota myydyistä pääyhtiön tuotteis-ta/palveluista sekä asiakasverkostosta, jota jäsen pääyhtiölle kerryttää. Opinnäytetyö ra-jautui Suomen Herbalife- liiketoimintaa harjoittaviin itsenäisiin jäseniin (myöhemmin: jäsen). Tavoitteena oli selvittää kuinka liiketoimintaa eri tavoin tekevät kokevat muu-toksen ja näin ollen mihin alueisiin voitaisiin panostaa.
Teoriaosassa avattiin verkostomarkkinointia toimialana, jäsenen organisaation toimintaa ja rooleja, eri toimijoiden välisiä suhteita sekä muita verkostomarkkinointitoiminnalle olennaisia asioita kuten toiminnan tuplaantuminen. Tutkimusmenetelmänä oli kvan-titatiivinen, eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä sekä paperisena kyselynä Suomen Herbalifejäsenille, jotka kysely tavoitti sosiaalisen median suljetussa jäsenten ryhmässä sekä suomenlaajuisessa seminaarissa Helsingissä tammi-kuussa 2016. Vastauksia kyselyyn saatiin 35 kappaletta, joista tutkimukseen pystyttiin hyödyntämään 32 kappaletta.
Tutkimustuloksista selvisi muutoskokemukset erilaisten liiketoimintatyyppien välillä. Viestinnän riittävyys, avoimuus ja yhtenevyys sekä sanoissa, että toiminnassa nousi tu-loksista esille. Johtopäätöksistä selveni, että viestintää tehostamalla voitaisiin parantaa ymmärrystä muutostarpeesta ja osallistaa enemmän toimijoita muutoksen toteuttamiseen.
Teoriaosassa avattiin verkostomarkkinointia toimialana, jäsenen organisaation toimintaa ja rooleja, eri toimijoiden välisiä suhteita sekä muita verkostomarkkinointitoiminnalle olennaisia asioita kuten toiminnan tuplaantuminen. Tutkimusmenetelmänä oli kvan-titatiivinen, eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä sekä paperisena kyselynä Suomen Herbalifejäsenille, jotka kysely tavoitti sosiaalisen median suljetussa jäsenten ryhmässä sekä suomenlaajuisessa seminaarissa Helsingissä tammi-kuussa 2016. Vastauksia kyselyyn saatiin 35 kappaletta, joista tutkimukseen pystyttiin hyödyntämään 32 kappaletta.
Tutkimustuloksista selvisi muutoskokemukset erilaisten liiketoimintatyyppien välillä. Viestinnän riittävyys, avoimuus ja yhtenevyys sekä sanoissa, että toiminnassa nousi tu-loksista esille. Johtopäätöksistä selveni, että viestintää tehostamalla voitaisiin parantaa ymmärrystä muutostarpeesta ja osallistaa enemmän toimijoita muutoksen toteuttamiseen.