Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pojat kovia potkimaan : poikien liikkumisen kartoitus varhaiskasvatuksessa

Leino, Kaisa; Levomäki, Laura (2015)

 
Avaa tiedosto
Leino_Kaisa.pdf (720.6Kt)
Lataukset: 


Leino, Kaisa
Levomäki, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213302
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, miten poikien liikkuminen toteutuu tällä hetkellä Turun itäisen palvelualueen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä selvitettiin kuinka paljon ja millä tavoin 3–5-vuotiaat pojat liikkuvat päiväkodissa kello 8–12 välisenä aikana ohjatun ja vapaan leikin tilanteissa sekä sisällä että ulkona. Tarkoituksena oli kerätä informaatiota ToLiVa-hankkeelle (Toimintakulttuurin Liikunnallistaminen Varhaiskasvatuksessa) poikalasten liikkumisen määrästä ja tavoista. Tätä informaatiota voidaan hyödyntää myöhemmin varhaiskasvatuksen liikuntakulttuurin kehittämisessä.

Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin systemaattista havainnointia. Havainnointi toteutettiin kahdessa päivähoitoyksikössä. Satunnaisotannalla kohdejoukoksi valikoitui 20 3–5-vuotiasta poikaa, joita kutakin havainnoitiin yhden aamupäivän ajan. Havainnointia toteutti kaksi havainnoitsijaa. Mittarina käytettiin itse laadittua, aiempaan tutkimustietoon pohjautuvaa havainnointilomaketta. Poikien liikkumisen aikaa mitattiin sekuntikellolla ja eri liikkumistavat merkittiin havainnointilomakkeeseen. Aineisto käsiteltiin ja analysoitiin tilastollisin menetelmin.

Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan poikien liikkuminen havainnointiajan puitteissa ei ole varhaiskasvatuksen liikuntasuositusten mukaisella tasolla. Ajallisesti pojat liikkuivat aamupäivän aikana keskimäärin vain 36 minuuttia, mikä on päivittäiseen kokonaissuositukseen nähden (kaksi tuntia reipasta liikuntaa) hyvin vähäistä. Kaiken kaikkiaan aamupäivän toiminnot olivat fyysisesti vain kevyesti kuormittavia, jolloin lapsen aktiivisen liikkumisen toteutuminen suositusten mukaan oli mahdotonta.

Myöskään liikkumisen tavoissa ei päästy aivan suositusten mukaiselle tasolle; aktiivisesti liikkuessaan kaikki lapset eivät käyttäneet monipuolisesti motorisia perustaitoja, vaan erityisesti tasapainotaidot jäivät vähäisiksi. Liikkumis- ja käsittelytaitoja puolestaan käytettiin ahkerasti. Tuloksista ilmeni, että ne lapset, jotka liikkuivat ajallisesti eniten, käyttivät liikkuessaan myös monipuolisemmin erilaisia liikkumisen tapoja. Lisäksi havaittiin, että liikkumisen määrä ja liikkumisen tapojen käyttö korreloivat suoraan liikkumisympäristön monipuolisuuteen; ulkona pojat liikkuivat ajallisesti eniten ja käyttivät eri liikkumisen tapoja monipuolisimmin. Tutkimusjoukon ollessa hyvin pieni (n=20), ei tämän opinnäytetyön tuloksia voida kuitenkaan yleistää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste