Vulkanointilinjan energiantehokkuuden tarkastelu
Viheriäkoski, Riku (2016)
Viheriäkoski, Riku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602041931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602041931
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli tarkastella Nokian Renkaat Oyj:n Nokian-tehtaan kevyiden renkaiden paistolinjan eli vulkanointilinjan hukkalämmön hyödyntämistä. Nokian-tehtaan henkilöautonrenkaiden paistolinja koostuu raakarenkaita noin 200⁰C:n höyryllä vulkanoivista paistopuristimista, jotka luovuttavat ympäristöönsä runsaasti lämpöä.
Opinnäytetyö tehtiin Nokian Renkaat Oyj:n toimeksiannosta. Nokian Renkaat Oyj valmistaa ja suunnittelee henkilöautonrenkaita. Konserniin kuuluu myös raskaiden renkaiden yksikkö, joka valmistaa ja suunnittelee renkaita mm. kuorma-autoihin. Vianorin renkaiden huolto- ja jälleenmyyntiketjun on niin ikään myös osa Nokian Renkaat-konsernia.
Työ jakaantuu hyödynnettävien lämmönlähteiden tarkastelun puolesta kahteen osaan ilmanvaihdon mukana kulkevaan lämpöön ja renkaiden paistossa käytetystä höyrystä syntyvän lauhteen hyödyntämiseen. Lämmönlähteitä vertailtiin keskenään sen perusteella, kumpaa olisi kannattavampi hyödyntää paistoon tuotavan ulkoilman lämmittämiseen.
Nykyisin tehtaan ilmastoinnin poistojärjestelmässä on lämmöntalteenotto. Poistoilma on hyvin likaista, sillä renkaiden paistosta siihen tarttuu öljymäisiä epäpuhtauksia, jotka tekevät lämmöntalteenoton käytöstä lähes mahdotonta.
Höyryn lauhde, on nykyisellään lähes hyödyntämättä. Lauhteen energiasisältöä lähdettiin analysoimaan höyryn ja kylläisen veden entalpian kautta ja saadut tulokset ovat matemaattisia arvioita.
Lisäksi työssä pohditaan myös Nokian tehtaan kokonaisenergiatehokkuuden parantamista, esimerkiksi taloteknisten automaatioratkaisujen avulla.
Saatujen tulosten perusteella on mielestäni kannattavampaa keskittyä lauhteen hyödyntämiseen, kuin alkaa kehittämään mahdollisesti hyvinkin monimutkaista lämmöntalteenottoa ilmastointiin. Olisi tietenkin hyvä varmistaa myös käytännössä lauhteen energiasisältö, ennen investointeja.
Opinnäytetyö tehtiin Nokian Renkaat Oyj:n toimeksiannosta. Nokian Renkaat Oyj valmistaa ja suunnittelee henkilöautonrenkaita. Konserniin kuuluu myös raskaiden renkaiden yksikkö, joka valmistaa ja suunnittelee renkaita mm. kuorma-autoihin. Vianorin renkaiden huolto- ja jälleenmyyntiketjun on niin ikään myös osa Nokian Renkaat-konsernia.
Työ jakaantuu hyödynnettävien lämmönlähteiden tarkastelun puolesta kahteen osaan ilmanvaihdon mukana kulkevaan lämpöön ja renkaiden paistossa käytetystä höyrystä syntyvän lauhteen hyödyntämiseen. Lämmönlähteitä vertailtiin keskenään sen perusteella, kumpaa olisi kannattavampi hyödyntää paistoon tuotavan ulkoilman lämmittämiseen.
Nykyisin tehtaan ilmastoinnin poistojärjestelmässä on lämmöntalteenotto. Poistoilma on hyvin likaista, sillä renkaiden paistosta siihen tarttuu öljymäisiä epäpuhtauksia, jotka tekevät lämmöntalteenoton käytöstä lähes mahdotonta.
Höyryn lauhde, on nykyisellään lähes hyödyntämättä. Lauhteen energiasisältöä lähdettiin analysoimaan höyryn ja kylläisen veden entalpian kautta ja saadut tulokset ovat matemaattisia arvioita.
Lisäksi työssä pohditaan myös Nokian tehtaan kokonaisenergiatehokkuuden parantamista, esimerkiksi taloteknisten automaatioratkaisujen avulla.
Saatujen tulosten perusteella on mielestäni kannattavampaa keskittyä lauhteen hyödyntämiseen, kuin alkaa kehittämään mahdollisesti hyvinkin monimutkaista lämmöntalteenottoa ilmastointiin. Olisi tietenkin hyvä varmistaa myös käytännössä lauhteen energiasisältö, ennen investointeja.