Henkilöstön edustajien kokemuksia Jyväskylän kaupungin yhteistoimintamenettelyistä vuosina 2013 - 2014
Nyberg, Terttu (2016)
Nyberg, Terttu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602041910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602041910
Tiivistelmä
Lakisääteiset yhteistoimintamenettelyt ovat uusi asia Suomen kunnissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Jyväskylän kaupungilla työskentelevien Jyty-liittoon kuuluvien henki-löstön edustajien kokemuksia Jyväskylän kaupungin yhteistoimintamenettelyistä vuosina 2013 - 2014. Lisäksi tavoitteena oli nostaa esille niitä kuntaorganisaation sudenkuoppia, jotka estävät onnistuneen yhteistoimintamenettelyn.
Tutkimusmenetelmä oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa henkilöstön edustajilta kysyttiin mielipiteitä sähköpostilla. Toisessa vaiheessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa henkilöstön edustajaa, ja haastattelut toteutettiin tammikuussa 2015. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin viiden pääteeman pohjalta: 1) muutos ja sen kokeminen, 2) yhteistoimintamenettely, 3) johtaminen, 4) palvelujen järjestäminen ja 5) henkilöstön edustajien rooli yhteistoimintamenettelyssä.
Tulokset osoittavat, että Jyväskylän kaupungin yhteistoimintamenettelyjen lopputulos oli rakentava. Kaupunki ei ottanut käyttöön henkilöstön lomautuksia ja henkilöstöön kohdistuvia laajoja irtisanomisia. Lisäksi yhteistoimintamenettelyihin liittyvien päätösten tiedot-taminen oli nopeaa ja oikea-aikaista. Tulokset osoittavat myös, että yhteistoimintamenettelyt heikensivät työilmapiiriä ja että ihmisten johtaminen oli puutteellista. Lähiesimiehellä on ratkaiseva rooli vuorovaikutuksen, osallistamisen ja yhteisen ymmärryksen edistämisessä. Hyvällä johtajuudella voidaan lieventää yhteistoimintamenettelyihin liittyviä työntekijöiden kielteisiä kokemuksia ja työilmapiirin heikentymistä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä julkisissa että yksityisissä organisaatioissa.
Tutkimusmenetelmä oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa henkilöstön edustajilta kysyttiin mielipiteitä sähköpostilla. Toisessa vaiheessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa henkilöstön edustajaa, ja haastattelut toteutettiin tammikuussa 2015. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin viiden pääteeman pohjalta: 1) muutos ja sen kokeminen, 2) yhteistoimintamenettely, 3) johtaminen, 4) palvelujen järjestäminen ja 5) henkilöstön edustajien rooli yhteistoimintamenettelyssä.
Tulokset osoittavat, että Jyväskylän kaupungin yhteistoimintamenettelyjen lopputulos oli rakentava. Kaupunki ei ottanut käyttöön henkilöstön lomautuksia ja henkilöstöön kohdistuvia laajoja irtisanomisia. Lisäksi yhteistoimintamenettelyihin liittyvien päätösten tiedot-taminen oli nopeaa ja oikea-aikaista. Tulokset osoittavat myös, että yhteistoimintamenettelyt heikensivät työilmapiiriä ja että ihmisten johtaminen oli puutteellista. Lähiesimiehellä on ratkaiseva rooli vuorovaikutuksen, osallistamisen ja yhteisen ymmärryksen edistämisessä. Hyvällä johtajuudella voidaan lieventää yhteistoimintamenettelyihin liittyviä työntekijöiden kielteisiä kokemuksia ja työilmapiirin heikentymistä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä julkisissa että yksityisissä organisaatioissa.