Viinitastingin tuotteistaminen palveluksi
Kujansuu, Veera; Hyvärinen, Katri (2016)
Kujansuu, Veera
Hyvärinen, Katri
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kolmen erilaisen viinitasting-paketin tuotteistaminen palveluksi Mikkelin ammattikorkeakoulun kampusalueella sijaitsevaan Ravintola Talliin. Palvelun tuotteistamiseen kuului niiden suunnittelu, hinnoittelu, markkinointi ja toteuttaminen asiakasryhmille. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli hankkia uusia asiakkaita Ravintola Tallille.
Suunnitteluvaiheeseen kuului kolmen aiheen rajaaminen, tarjottavien maistelupalojen valinta ja reseptiikan teko Jamix-tuotannonohjausjärjestelmään, viinien valinta ja luentomateriaalien teko. Viinitasting-pakettien aiheiksi valikoituivat Viini tutuksi, Luomuviinit ja Espanjan viinit. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin palvelumuotoilua ja palvelun tuotteistamista.
Viinitasting-pakettien hinnoittelussa käytettiin kustannusperusteista hinnoittelumenetelmää, mutta myös asiakas pyrittiin ottamaan huomioon. Viinitastingit pyrittiin hinnoittelemaan kannattavasti. Viinitasting-paketteja markkinoitiin henkilökohtaisesti viiniaiheisessa tilaisuudessa ja tasting-paketeista kaksi järjestettiin asiakasryhmille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolme valmista viinitasting-pakettia sekä ohjekirja viinitastingin järjestestämiseen Ravintola Tallissa. Lisäksi järjestetyistä viinitastingeistä on tullut lisätilauksia keväälle 2016.
Suunnitteluvaiheeseen kuului kolmen aiheen rajaaminen, tarjottavien maistelupalojen valinta ja reseptiikan teko Jamix-tuotannonohjausjärjestelmään, viinien valinta ja luentomateriaalien teko. Viinitasting-pakettien aiheiksi valikoituivat Viini tutuksi, Luomuviinit ja Espanjan viinit. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin palvelumuotoilua ja palvelun tuotteistamista.
Viinitasting-pakettien hinnoittelussa käytettiin kustannusperusteista hinnoittelumenetelmää, mutta myös asiakas pyrittiin ottamaan huomioon. Viinitastingit pyrittiin hinnoittelemaan kannattavasti. Viinitasting-paketteja markkinoitiin henkilökohtaisesti viiniaiheisessa tilaisuudessa ja tasting-paketeista kaksi järjestettiin asiakasryhmille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolme valmista viinitasting-pakettia sekä ohjekirja viinitastingin järjestestämiseen Ravintola Tallissa. Lisäksi järjestetyistä viinitastingeistä on tullut lisätilauksia keväälle 2016.