Työelämän voimavara -kurssin aineettomat ja taloudelliset vaikutukset
Huhturi, Kalle (2016)
Huhturi, Kalle
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092066
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tampereen kaupungin museopalveluiden kulttuurikasvatusyksikkö TAITEn järjestämän työelämän voimavara -kurssin sisällön toimivuutta sekä sen teoreettisesti mitattavissa olevia taloudellisia vaikutuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa kurssin eri menetelmien vaikutuksista osallistujien voimavaroihin sekä kartuttaa tietoutta kustannuksista, jotka aiheutuivat kurssin järjestämisestä.
Opinnäytteen rakenne koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosuus sisältää tietoa työkyvyn, työhyvinvoinnin, sairauspoissaolojen ulottuvuuksista kuin kurssilla käytetyistä menetelmistä. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on antaa lukijalle yleishahmotelma kurssin vaikutuksien linkittyvyydestä näihin osa-alueisiin. Kurssin vaikutukset perustuvat sosiaalipedagogisiin menetelmiin, joten tein yleiskatsauksen näistä sekä näiden vaikutuksista työntekijään.
Osallistuin sivustakatsojan roolissa syksyllä 2015 nykymuotoisenaan ensimmäistä kertaa järjestetylle kurssille ottaen ylös huomiota herättäviä asioita sekä tehden alku- ja loppukyselyn kurssista. Lisäksi selvitin kurssin taloudellisia vaikutuksia teoriapohjalta, sillä kurssin taloudelliset vaikutukset ovat pidempikantoiset ja vaikeasti mitattavissa käytössä olevilla muuttujilla.
Kurssi oli tutkimuksen valossa kokonaisuudessaan onnistunut ja osallistujat olivat tyytyväisiä saadessaan olla mukana. Osallistujat kokivat erityisen onnistuneeksi kurssilla vallinneen avoimen luottamuksen ilmapiirin ja kokivat saaneensa kurssilta myös mukaansa uusia voimavaroja. Kurssin kustannukset jäivät alhaisiksi sen teoreettisiin hyötyihin nähden, joten myös taloudellisesti kurssin järjestäminen oli kannattavaa.
Opinnäytteen rakenne koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosuus sisältää tietoa työkyvyn, työhyvinvoinnin, sairauspoissaolojen ulottuvuuksista kuin kurssilla käytetyistä menetelmistä. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on antaa lukijalle yleishahmotelma kurssin vaikutuksien linkittyvyydestä näihin osa-alueisiin. Kurssin vaikutukset perustuvat sosiaalipedagogisiin menetelmiin, joten tein yleiskatsauksen näistä sekä näiden vaikutuksista työntekijään.
Osallistuin sivustakatsojan roolissa syksyllä 2015 nykymuotoisenaan ensimmäistä kertaa järjestetylle kurssille ottaen ylös huomiota herättäviä asioita sekä tehden alku- ja loppukyselyn kurssista. Lisäksi selvitin kurssin taloudellisia vaikutuksia teoriapohjalta, sillä kurssin taloudelliset vaikutukset ovat pidempikantoiset ja vaikeasti mitattavissa käytössä olevilla muuttujilla.
Kurssi oli tutkimuksen valossa kokonaisuudessaan onnistunut ja osallistujat olivat tyytyväisiä saadessaan olla mukana. Osallistujat kokivat erityisen onnistuneeksi kurssilla vallinneen avoimen luottamuksen ilmapiirin ja kokivat saaneensa kurssilta myös mukaansa uusia voimavaroja. Kurssin kustannukset jäivät alhaisiksi sen teoreettisiin hyötyihin nähden, joten myös taloudellisesti kurssin järjestäminen oli kannattavaa.