Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät ja pakonomainen ostokäyttäytyminen
Virtanen, Salla-Mari (2016)
Virtanen, Salla-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602112130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602112130
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kuluttajan ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä tutkia pakonomaista ostokäyttäytymistä ja sen syitä. Tarkoituksena oli luoda helposti lähestyttävä tutkimus koskien ostokäyttäytymistä, mutta tuoden siihen myös harvemmin samassa yhteydessä käsitellyn näkökulman eli ostoriippuvuuden. Opinnäytetyö toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena perustuen aiemmin ostoriippuvuudesta tehtyihin kansainvälisiin tutkimuksiin. Opinnäytetyön viitekehyksenä toimi yksityisen kuluttajan tuotteiden ostamiseen liittyvät tekijät.
Kuluttajan ostokäyttäytymistä käsiteltiin ostoprosessin avulla ja tarkasteltiin, miten ostoprosessi muovautuu. Tämän jälkeen kartoitettiin ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Tekijät jaettiin kuluttajasta johtuviin, sisäisiin tekijöihin ja ulkoisiin, ympäristöllisiin tekijöihin. Lopuksi käytiin läpi tutkimustulokset.
Kuluttajan ostokäyttäytyminen on valintojen tekemistä, joka perustuu tarpeiden ja halun tyydytykseen. Kuluttajan valintoja ohjaavat hänen omat rationaaliset päättelynsä, tunteensa sekä opitut tapansa. Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat hänen demografiset sekä psykologiset tekijänsä kuin myös ulkoiset sosiaaliset tekijät. Demografiset sekä psykologiset tekijät ovat päätöksenteon perusta, johon ulkoiset tekijät voimakkaasti vaikuttavat. Kuluttaja on siis itsenäinen päätöksentekijä, joka toimii ympäristön vaikutteiden alaisena.
Kuluttajan ostoprosessi alkaa esille nousseesta tarpeesta ja halusta, jotka kuluttaja tiedostaa. Kun kuluttaja katsoo tarpeelliseksi ja mahdolliseksi tarpeen tyydytyksen, syntyy hänelle motiivi, joka johtaa toimintaan. Ostoriippuvaiselle mielihyvän tavoittelu ja negatiivisten tunteiden pakeneminen toimii motiivina. Tämän synnyssä vaikuttavat stressi, opitut tavat sekä kulutuskulttuuri. Ostoriippuvuus voi johtaa taloudellisiin vaikeuksiin sekä ongelmiin sosiaalisissa suhteissa.
Kuluttajan ostokäyttäytymistä käsiteltiin ostoprosessin avulla ja tarkasteltiin, miten ostoprosessi muovautuu. Tämän jälkeen kartoitettiin ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Tekijät jaettiin kuluttajasta johtuviin, sisäisiin tekijöihin ja ulkoisiin, ympäristöllisiin tekijöihin. Lopuksi käytiin läpi tutkimustulokset.
Kuluttajan ostokäyttäytyminen on valintojen tekemistä, joka perustuu tarpeiden ja halun tyydytykseen. Kuluttajan valintoja ohjaavat hänen omat rationaaliset päättelynsä, tunteensa sekä opitut tapansa. Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat hänen demografiset sekä psykologiset tekijänsä kuin myös ulkoiset sosiaaliset tekijät. Demografiset sekä psykologiset tekijät ovat päätöksenteon perusta, johon ulkoiset tekijät voimakkaasti vaikuttavat. Kuluttaja on siis itsenäinen päätöksentekijä, joka toimii ympäristön vaikutteiden alaisena.
Kuluttajan ostoprosessi alkaa esille nousseesta tarpeesta ja halusta, jotka kuluttaja tiedostaa. Kun kuluttaja katsoo tarpeelliseksi ja mahdolliseksi tarpeen tyydytyksen, syntyy hänelle motiivi, joka johtaa toimintaan. Ostoriippuvaiselle mielihyvän tavoittelu ja negatiivisten tunteiden pakeneminen toimii motiivina. Tämän synnyssä vaikuttavat stressi, opitut tavat sekä kulutuskulttuuri. Ostoriippuvuus voi johtaa taloudellisiin vaikeuksiin sekä ongelmiin sosiaalisissa suhteissa.