Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kiusaaminen ilmiönä ja koulukiusaaminen satakuntalaisten 8. ja 9. luokkalaisten kokemana vuoden 2013 kouluterveyskyselyssä

Aro, Anna-Eveliina (2016)

 
Avaa tiedosto
Aro_Anna-Eveliina.pdf (645.1Kt)
Lataukset: 


Aro, Anna-Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602182392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää satakuntalaisten peruskoulun 8. ja 9. luokkalaisten kouluterveyskyselyn aineiston avulla, miten koulukiusaaminen näyttäytyi Satakunnassa. Saadusta kouluterveyskyselyn aineistosta kuvattiin koulukiusaamisen yleisyyttä Satakunnassa ja yleisimpiä koulukiusaamiseen vaikuttavia tekijöitä koulukiusattujen sekä koulukiusaajien keskuudessa. Opinnäytetyön tilaajana oli Mannerheimin lastensuojeluliiton Satakunnan piirin ja Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumin sihteeristö. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan sihteeristön tekemää työtä ja sen ylläpitämää kiusaamisen vastaista manifestia. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kiusaamisesta sitä kohtaaville henkilöille ja tavoitteena oli, että työtä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää kiusaamista ennaltaehkäisevien sekä vähentävien työkalujen rakentamisessa.

Tutkimusaineistona käytettiin huhtikuussa 2013 kerätyn kouluterveyskyselyn aineistoa. Tutkimuskohteena oli Satakunnan kaikki 8. ja 9. luokkalaiset ja vastanneita oli yhteensä 3935 oppilasta. Tutkimusaineistona oli 34 tekijää, mitkä katsottiin vaikuttavan koulukiusaamiseen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lähemmin viittä tekijää, mitkä vaikuttivat merkittävimmin koulukiusaamiseen koulukiusattujen ja koulukiusaajien näkökulmasta.

Tutkimustuloksista ilmeni, että koulukiusaamisen uhriksi joutuneiden merkitsevimmät kiusaamiseen vaikuttavat tekijät olivat: alle kahdeksan keskiarvo, koettu alakuloisuus, masentuneisuus tai toivoton mieliala, kokemus ettei koulunkäynnistä pidetä, kokemus ettei mikään kiinnosta tai tuota mielihyvää ja koettu fyysinen uhka. Koulukiusaajien koulukiusaamiseen merkittävimmät vaikuttavat tekijät olivat: alle kahdeksan keskiarvo, kokemus ettei koulunkäynnistä pidetä, epäsopiva paino, vähintään viikoittain koettu päänsärky ja kouluntyöilmapiirissä koetut ongelmat. Lisäksi tutkimustuloksista ilmeni, että jokaisessa Satakunnan kunnassa esiintyi koulukiusaamista vuonna 2013 sekä pojat kohtasivat kiusaamista enemmän kuin tytöt, niin kiusatun kuin kiusaajankin roolissa. Huomattavaa oli, että suurimpaan osaan koulukiusaamistapauksista aikuinen ei ollut koulun toimesta puuttunut.

Monet oppilaat joutuvat koulukiusaamisen uhreiksi. On tärkeää, että kiusaamiseen puututaan ajoissa ja löydetään tekijöitä, joita muuttamalla voidaan ennaltaehkäistä sekä vähentää kiusaamista. Varhaisella puuttumisella voidaan välttyä kiusaamisesta aiheutuvilta ongelmilta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste