Osallistavaa kehittämistä asumisyksiköissä : Asukkaat ja työntekijät kehittäjinä
Koski, Arja (2015)
Koski, Arja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-256-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-256-1
Tiivistelmä
Pitkäaikaisasunnottomien ihmisten asumispalveluiden kehittämisen yhtenä painopisteenä on valtakunnallisten asunnottomuusohjelmien mukaisesti palveluohjaus ja työkäytäntöjen uudistaminen. ATLAS-hankkeessa kehitettiin vuosina 2013–2015 asukkaiden elämäntilanteita, tarpeita ja odotuksia huomioivaa asumisyksikköä sekä vahvistettiin asukkaiden vertaistukea ja kokemusasiantuntijuutta.
Hankkeen osallistavan kehittämisen foorumeina olivat työpajat, joihin osallistuivat Vanhan viertotien asumisyksikön asukkaat, työntekijät, esimiehet ja Diakin opiskelijoita. Prosessin ohjaajina toimivat Diakin ohjaajat. Hankkeen aikana toteutettiin 18 työpajaa sekä 18 konsultaatiota työntekijöille ja esimiehille. Työpajoissa sekä asukkaat että työntekijät työskentelivät yhdessä. Työpajatyöskentely dokumentoitiin ja toimintaa arvioitiin suullisesti ja kirjallisesti. Hankkeen aikana kerättiin asukkailta, työntekijöiltä, opiskelijoilta ja esimiehiltä myös haastattelu-, kysely-, dokumentti-, työskentely- ja havainnointiaineistoja.
Työskentely osallistavan kehittämisen prosessissa perustui voimavarakeskeiseen ja toimintatutkimukselliseen työotteeseen. Työpajatyöskentely ja sen myötä hankeprosessi jäsentyi orientaatio- ja asumisyksikön tutkimisen vaiheeseen, asukkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavien toimintakäytäntöjen kehittämisvaiheeseen sekä toimintakäytäntöjen juurruttamisvaiheeseen.
Hankkeessa jäsennettiin asukkaan asumisen prosessin vaiheita, jolloin asukkaaksi asettuminen, yksilöllinen ja yhteisöllinen toiminta sekä suuntautuminen kohti itsenäisempään asumiseen selkiytyivät. Hankkeessa kehitettiin toimintaa mahdollistavia rakenteita: johtamista, tiimityötä ja yhteisiä foorumeita. Ohjatun prosessin aikana asukkaat ja työntekijät kehittivät uusia osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevia toimintakäytäntöjä.
Hankkeen raportti on artikkelikokoelma, joka on rakentunut neljästä osasta. Ensimmäisessä osassa kuvataan hankkeen taustaa, lähtökohtia ja prosessia sekä osallistavaa kehittämistä työpajoissa. Julkaisun toisessa osassa kuvataan asukkaiden ja opiskelijoiden kokemuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä asumisyksikössä sekä opiskelijoiden ja sosiaaliohjaajien kokemuksia yhteistyöstä ja ohjaamisesta. Julkaisun kolmannessa osassa kuvataan asumista ja työtä mahdollistavaa toimintaa: johtamista, tiimityötä ja yhteistyöfoorumeita työyhteisössä.
Kirjan neljännessä osassa jäsennetään asukkaiden ja työntekijöiden yhteistä kehittämisprosessia sekä taideterapiaryhmien toteuttamista ja taideterapiamenetelmän kehittämistä. Viimeisessä kirjan artikkelissa tehdään johtopäätöksiä ja päätelmiä siitä, mitä hankkeessa on saatu aikaan ja mikä on sen merkitys.
Kokemukset osallistavasta kehittämisprosessista vahvistivat voimavarakeskeisten ja reflektiivisten työskentelymenetelmien toimivuuden asukaslähtöisen työn kehittämisessä asumisyksikössä. Hankkeen aikana asumisyksikköön rakentui oma toimintakulttuuri ja ilmapiiri muuttui asukkaita huomioivaksi sekä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaksi. Työntekijöiden ja tiimien työ selkiytyi ja he sitoutuivat toimintaan. Opiskelijat olivat osallisia toiminnassa ja kehittämistyössä. Työntekijät olivat oppineet itsestään ja tavastaan olla työyhteisössä, reflektiotaidot kehittyivät hankkeen aikana. Esimiehille hanke oli kasvun ja kehittymisen paikka, minkä myötä on hyvä suuntautua tulevaisuuden haasteisiin.
Hankkeessa toteutettua, ohjattua osallistavan kehittämisen prosessia on mahdollista soveltaa myös muissa asumissosiaalisen työn kehittämishankkeissa.
Hankkeen osallistavan kehittämisen foorumeina olivat työpajat, joihin osallistuivat Vanhan viertotien asumisyksikön asukkaat, työntekijät, esimiehet ja Diakin opiskelijoita. Prosessin ohjaajina toimivat Diakin ohjaajat. Hankkeen aikana toteutettiin 18 työpajaa sekä 18 konsultaatiota työntekijöille ja esimiehille. Työpajoissa sekä asukkaat että työntekijät työskentelivät yhdessä. Työpajatyöskentely dokumentoitiin ja toimintaa arvioitiin suullisesti ja kirjallisesti. Hankkeen aikana kerättiin asukkailta, työntekijöiltä, opiskelijoilta ja esimiehiltä myös haastattelu-, kysely-, dokumentti-, työskentely- ja havainnointiaineistoja.
Työskentely osallistavan kehittämisen prosessissa perustui voimavarakeskeiseen ja toimintatutkimukselliseen työotteeseen. Työpajatyöskentely ja sen myötä hankeprosessi jäsentyi orientaatio- ja asumisyksikön tutkimisen vaiheeseen, asukkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavien toimintakäytäntöjen kehittämisvaiheeseen sekä toimintakäytäntöjen juurruttamisvaiheeseen.
Hankkeessa jäsennettiin asukkaan asumisen prosessin vaiheita, jolloin asukkaaksi asettuminen, yksilöllinen ja yhteisöllinen toiminta sekä suuntautuminen kohti itsenäisempään asumiseen selkiytyivät. Hankkeessa kehitettiin toimintaa mahdollistavia rakenteita: johtamista, tiimityötä ja yhteisiä foorumeita. Ohjatun prosessin aikana asukkaat ja työntekijät kehittivät uusia osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevia toimintakäytäntöjä.
Hankkeen raportti on artikkelikokoelma, joka on rakentunut neljästä osasta. Ensimmäisessä osassa kuvataan hankkeen taustaa, lähtökohtia ja prosessia sekä osallistavaa kehittämistä työpajoissa. Julkaisun toisessa osassa kuvataan asukkaiden ja opiskelijoiden kokemuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä asumisyksikössä sekä opiskelijoiden ja sosiaaliohjaajien kokemuksia yhteistyöstä ja ohjaamisesta. Julkaisun kolmannessa osassa kuvataan asumista ja työtä mahdollistavaa toimintaa: johtamista, tiimityötä ja yhteistyöfoorumeita työyhteisössä.
Kirjan neljännessä osassa jäsennetään asukkaiden ja työntekijöiden yhteistä kehittämisprosessia sekä taideterapiaryhmien toteuttamista ja taideterapiamenetelmän kehittämistä. Viimeisessä kirjan artikkelissa tehdään johtopäätöksiä ja päätelmiä siitä, mitä hankkeessa on saatu aikaan ja mikä on sen merkitys.
Kokemukset osallistavasta kehittämisprosessista vahvistivat voimavarakeskeisten ja reflektiivisten työskentelymenetelmien toimivuuden asukaslähtöisen työn kehittämisessä asumisyksikössä. Hankkeen aikana asumisyksikköön rakentui oma toimintakulttuuri ja ilmapiiri muuttui asukkaita huomioivaksi sekä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaksi. Työntekijöiden ja tiimien työ selkiytyi ja he sitoutuivat toimintaan. Opiskelijat olivat osallisia toiminnassa ja kehittämistyössä. Työntekijät olivat oppineet itsestään ja tavastaan olla työyhteisössä, reflektiotaidot kehittyivät hankkeen aikana. Esimiehille hanke oli kasvun ja kehittymisen paikka, minkä myötä on hyvä suuntautua tulevaisuuden haasteisiin.
Hankkeessa toteutettua, ohjattua osallistavan kehittämisen prosessia on mahdollista soveltaa myös muissa asumissosiaalisen työn kehittämishankkeissa.