Satakuntalainen Joulutori -tapahtuman konseptointi
Forma, Tiia-Leena (2016)
Forma, Tiia-Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602222497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602222497
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli haastatteluiden pohjalta luoda Satakuntalainen Joulutori -tapahtumalle konsepti. Haastateltavina toimivat aiemmin kyseiseen tapahtumaan osallistuneet kauppiaat sekä yhteistyökumppanit. Tapahtuman järjestäjän saamien palautteiden perusteella koettiin tarpeelliseksi luoda tapahtumalle palvelukonsepti.
Satakuntalainen Joulutori on Porin keskustassa järjestettävä vuosittainen tapahtuma, jossa myydään muun muassa erilaisia elintarviketuotteita, käsityönä tehtyjä lahjatavaroita sekä yhdistysten tuottamaa toimintaa. Tapahtuman tavoitteena on luoda joulutunnelmaa sekä lisätä keskusta-alueen vetovoimaa ja tarjontaa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin haastattelumenetelmistä laadullista tutkimusta, teemahaastattelua sekä puhelinhaastattelua. Toisessa teoriaosassa käsiteltiin palvelukonseptin teoriaa. Tässä aihealueina olivat tapahtuman markkinointi, tapahtuman turvallisuus, tapahtuman ympäristö, esteettömyys, palvelusisältö, elämyksellisyys sekä hinnoittelu.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Haastattelurunko tehtiin teemahaastattelun mukaan ja haastattelut suoritettiin puhelimitse. Tarkoituksena oli kerätä palautetta sekä kehittämisehdotuksia niin, että konsepti on sen kohderyhmää eli tapahtuman järjestäjää sekä kauppiaita ja yhteistyökumppaneita palveleva.
Tutkimuksen tuloksena syntyi Satakuntalainen Joulutori -tapahtumalle tapahtumakonsepti. Tämän avulla tapahtuma voidaan tuottaa vuosittain samanlaisena.
Satakuntalainen Joulutori on Porin keskustassa järjestettävä vuosittainen tapahtuma, jossa myydään muun muassa erilaisia elintarviketuotteita, käsityönä tehtyjä lahjatavaroita sekä yhdistysten tuottamaa toimintaa. Tapahtuman tavoitteena on luoda joulutunnelmaa sekä lisätä keskusta-alueen vetovoimaa ja tarjontaa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin haastattelumenetelmistä laadullista tutkimusta, teemahaastattelua sekä puhelinhaastattelua. Toisessa teoriaosassa käsiteltiin palvelukonseptin teoriaa. Tässä aihealueina olivat tapahtuman markkinointi, tapahtuman turvallisuus, tapahtuman ympäristö, esteettömyys, palvelusisältö, elämyksellisyys sekä hinnoittelu.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Haastattelurunko tehtiin teemahaastattelun mukaan ja haastattelut suoritettiin puhelimitse. Tarkoituksena oli kerätä palautetta sekä kehittämisehdotuksia niin, että konsepti on sen kohderyhmää eli tapahtuman järjestäjää sekä kauppiaita ja yhteistyökumppaneita palveleva.
Tutkimuksen tuloksena syntyi Satakuntalainen Joulutori -tapahtumalle tapahtumakonsepti. Tämän avulla tapahtuma voidaan tuottaa vuosittain samanlaisena.