Rahapeliongelman tunnistaminen ja puheeksiotto sosiaalihuollon peruspalveluissa Kokkolassa, Kruunupyyssä ja peruspalveluliikelaitos JYTAssa
Karhukorpi , Saana (2016)
Karhukorpi , Saana
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602252631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602252631
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli rahapeliongelman tunnistaminen ja puheeksi ottaminen sosiaalihuollon peruspalveluissa. Työn tilaajana toimi Kokkolan kaupunki. Tarkoituksena oli selvittää, miten rahapeliongelmaa tunnistetaan ja otetaan puheeksi sosiaalihuollon peruspalveluissa. Tavoitteena oli saada lisää tietoa sosiaalihuollon peruspalveluiden rahapeliosaamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineistonhankintamenetelmänä oli kysely. Kyselylomake lähetettiin sähköpostilla yhteensä 104 Kokkolan, Kruunupyyn ja JYTA-alueen sosiaalihuollon peruspalveluiden työntekijälle. Kahden viikon aikana vastauksia saatiin yhteensä 34.
Saatujen vastausten mukaan sosiaalihuollon peruspalveluiden työntekijät kohtaavat työssään rahapeliongelmista johtuvia haittoja. Eniten asiakkailla kohdataan taloudellisia ongelmia, mielenterveysongelmia, ihmissuhteisiin liittyviä ongelmia ja päihteiden käyttöä. Vastaajista suurin osa on tunnistanut asiakkaan rahapeliongelman ja ottanut rahapeliongelman puheeksi työssään. Näyttää siltä, että rahapeliongelman puheeksi ottaminen koetaan pääosin helpoksi, mutta toisaalta puheeksi ottaminen vaikeutuu, kun rahapeliongelmaan liittyvää tietoa tai osaamista ei ole riittävästi.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineistonhankintamenetelmänä oli kysely. Kyselylomake lähetettiin sähköpostilla yhteensä 104 Kokkolan, Kruunupyyn ja JYTA-alueen sosiaalihuollon peruspalveluiden työntekijälle. Kahden viikon aikana vastauksia saatiin yhteensä 34.
Saatujen vastausten mukaan sosiaalihuollon peruspalveluiden työntekijät kohtaavat työssään rahapeliongelmista johtuvia haittoja. Eniten asiakkailla kohdataan taloudellisia ongelmia, mielenterveysongelmia, ihmissuhteisiin liittyviä ongelmia ja päihteiden käyttöä. Vastaajista suurin osa on tunnistanut asiakkaan rahapeliongelman ja ottanut rahapeliongelman puheeksi työssään. Näyttää siltä, että rahapeliongelman puheeksi ottaminen koetaan pääosin helpoksi, mutta toisaalta puheeksi ottaminen vaikeutuu, kun rahapeliongelmaan liittyvää tietoa tai osaamista ei ole riittävästi.