Asiakastyytyväisyys Porihalli ja Lady Line Pori liikuntakeskuksissa
Järvenpää, Suvi (2016)
Järvenpää, Suvi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602252647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602252647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuottaa tietoa Porihalli ja Lady Line Pori liikuntakeskuksille asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan vastaukset kolmeen tutkimusongelmaan. Ensimmäisenä tutkimusongelmana selvitettiin, mitä kuntokeskusten palveluja asiakkaat eniten käyttävät ja miten he arvottavat käyttämänsä palvelut. Toisena tutkimusongelmana selvitettiin, mitä asiakkaat olisivat valmiita maksamaan käyttämistään palveluista ja miten he jakaisivat kuukausimaksun näiden palvelujen kesken. Lisäksi tutkittiin ovatko asiakkaat valmiita maksamaan eniten siitä palvelusta, jota he eniten käyttävät vai siitä palvelusta, jota he pitävät arvokkaimpana. Kolmantena ongelmana selvitettiin, mitä motiiveja asiakkaalla on käyttää liikuntakeskuksen eri palveluja.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelin markkinoinnin kilpailukeinoja eli markkinointimixiä, arvoperusteista hinnoittelumenetelmää, palvelun laatua ja Servqual palvelun laadunmittausmenetelmää sekä motiiveja ja liikuntamotivaatiota.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. E-lomakkeella toteutettu asiakastyytyväisyyskysely Porihalli ja Lady Line Pori liikuntakeskuksille järjestettiin 22.4.-6.5.2014. Linkki kyselyyn julkaistiin Porihallin kotisivuilla sekä Lady Line Porin Facebook sivuilla. Tavoitellusta 250 vastauksesta jäätiin vain hieman, sillä vastauksia saatiin 222 kappaletta.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että asiakkaille tärkein palvelu on jokin liikuntakeskuksen ydinpalvelu, josta he olisivat lähes poikkeuksetta valmiita maksamaan eniten kuukaudessa. Näitä tärkeimpiä ydinpalveluja lukuun ottamatta asiakkaat eivät kuitenkaan välttämättä aina maksaisi eniten palveluista, joita he pitävät tärkeimpinä. Ryhmäliikuntatunnit olivat tilastollisesti sekä suosituin että tärkein liikuntakeskusten palvelu. Tärkeimmät motiivit liikuntakeskusten palvelujen käyttöön liittyivät terveyden ylläpitoon ja edistämiseen, psyykkisen olotilan parantamiseen sekä ulkonäön muokkaukseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelin markkinoinnin kilpailukeinoja eli markkinointimixiä, arvoperusteista hinnoittelumenetelmää, palvelun laatua ja Servqual palvelun laadunmittausmenetelmää sekä motiiveja ja liikuntamotivaatiota.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. E-lomakkeella toteutettu asiakastyytyväisyyskysely Porihalli ja Lady Line Pori liikuntakeskuksille järjestettiin 22.4.-6.5.2014. Linkki kyselyyn julkaistiin Porihallin kotisivuilla sekä Lady Line Porin Facebook sivuilla. Tavoitellusta 250 vastauksesta jäätiin vain hieman, sillä vastauksia saatiin 222 kappaletta.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että asiakkaille tärkein palvelu on jokin liikuntakeskuksen ydinpalvelu, josta he olisivat lähes poikkeuksetta valmiita maksamaan eniten kuukaudessa. Näitä tärkeimpiä ydinpalveluja lukuun ottamatta asiakkaat eivät kuitenkaan välttämättä aina maksaisi eniten palveluista, joita he pitävät tärkeimpinä. Ryhmäliikuntatunnit olivat tilastollisesti sekä suosituin että tärkein liikuntakeskusten palvelu. Tärkeimmät motiivit liikuntakeskusten palvelujen käyttöön liittyivät terveyden ylläpitoon ja edistämiseen, psyykkisen olotilan parantamiseen sekä ulkonäön muokkaukseen.