Vähittäismyymälän markkinoinnin kehittäminen : case Mattomies Oy
Hellstén, Maren (2015)
Hellstén, Maren
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602222500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602222500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajana toimineelle Mattomies Oy Ruohola & Ruoholalle konkreettisia keinoja yrityksen vähittäismyymälän markkinoinnin kehittämiseksi.
Teoriaosassa käytiin läpi 4P-mallin mukaiset markkinoinnin kilpailukeinot. Toteutusosassa analysoitiin Mattomies Oy Ruohola & Ruoholan myymälän nykytilaa, myymälän merkitystä liiketoiminnalle sekä koottiin myymälälle markkinointimix, jossa annettiin konkreettisia ehdotuksia markkinoinnin kehittämiseksi.
Ehdotuksissa todettiin, että myymälän tulee alansa erikoisliikkeenä kilpailla hintojen sijaan asiakaslähtöisellä palvelulla ja asiantuntemuksellaan. Myymälän tulee myös panostaa markkinointiviestintäänsä. Pienelle myymälälle suositeltiin käytettäväksi perinteisen mediamainonnan sijaan kustannustehokkaampia sosiaalisenmedian palveluita, kuten Facebookia.
Teoriaosassa käytiin läpi 4P-mallin mukaiset markkinoinnin kilpailukeinot. Toteutusosassa analysoitiin Mattomies Oy Ruohola & Ruoholan myymälän nykytilaa, myymälän merkitystä liiketoiminnalle sekä koottiin myymälälle markkinointimix, jossa annettiin konkreettisia ehdotuksia markkinoinnin kehittämiseksi.
Ehdotuksissa todettiin, että myymälän tulee alansa erikoisliikkeenä kilpailla hintojen sijaan asiakaslähtöisellä palvelulla ja asiantuntemuksellaan. Myymälän tulee myös panostaa markkinointiviestintäänsä. Pienelle myymälälle suositeltiin käytettäväksi perinteisen mediamainonnan sijaan kustannustehokkaampia sosiaalisenmedian palveluita, kuten Facebookia.