Montaasitekniikat : Kerrontamenetelmät Eisensteinin elokuvissa
Suonikko, Leo (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602262697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602262697
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Sergei Eisensteinin 1920–1940-luvun elokuvateorioiden ja nykyaikaisen länsimaisen elokuvaleikkauksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia käytännön sovelluksia Eisensteinin teorioiden takaa löytyy ja kuinka niitä voisi hyödyntää nykyaikana. Tutkimus toteutettiin analysoimalla Eisensteinin ohjaamia elokuvia Vanhaa ja uutta ja Iivana Julma osa 2 ja vertaamalla niitä hänen kirjoituksiinsa.
Ennen Eisensteinia laaditut montaasiteoriat muuttuivat tavanomaisiksi elokuvaleikkauksen keinoiksi jo varhain. Eisensteinin jatkokehittelemiä teorioita on pidetty liian intellektuaaleina, jotta ne olisivat nousseet valtavirran suosioon. Opinnäytteessä todettiin, että monien Eisensteinin teorioiden käytännön sovellukset ovat hyvin konkreettisia kerrontatekniikoita. Osa tekniikoista on vuosien saatossa yleistynyt länsimaissa, mutta toiset ovat edelleen liian kokeellisia sopiakseen valtavirtaelokuvan tyyliin.
Eisensteinin teorioita voisi hyödyntää entistä enemmän, mutta se vaatisi elokuvantekijöiltä rohkeutta poiketa alan konventioista. Montaasitekniikoiden laaja käyttö dokumenttielokuvissa osoittaa, ettei erilainenkaan kerronta ole katsojille vierasta.
Ennen Eisensteinia laaditut montaasiteoriat muuttuivat tavanomaisiksi elokuvaleikkauksen keinoiksi jo varhain. Eisensteinin jatkokehittelemiä teorioita on pidetty liian intellektuaaleina, jotta ne olisivat nousseet valtavirran suosioon. Opinnäytteessä todettiin, että monien Eisensteinin teorioiden käytännön sovellukset ovat hyvin konkreettisia kerrontatekniikoita. Osa tekniikoista on vuosien saatossa yleistynyt länsimaissa, mutta toiset ovat edelleen liian kokeellisia sopiakseen valtavirtaelokuvan tyyliin.
Eisensteinin teorioita voisi hyödyntää entistä enemmän, mutta se vaatisi elokuvantekijöiltä rohkeutta poiketa alan konventioista. Montaasitekniikoiden laaja käyttö dokumenttielokuvissa osoittaa, ettei erilainenkaan kerronta ole katsojille vierasta.