LAPSIPERHEIDEN PALVELUIDEN TOIMIVUUS JA TUNNETTAVUUS POHJOIS-SATAKUNNAN PERUSPALVELUKUNTAYHTYMÄSSÄ
Mäki, Heidi; Viitaniemi, Piia (2015)
Mäki, Heidi
Viitaniemi, Piia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602252629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602252629
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä palveluita Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän alueella tarjotaan lapsiperheille, kuinka hyvin kuntayhtymän alueella asuvat perheet tuntevat kuntayhtymän lapsiperheille tarjoamat palvelut ja miten he käyttävät niitä. Lisäksi tavoitteena oli saada kehittämisideoita palveluiden parantamiseksi. Tutkimusongelmina oli selvittää 1) miten PoSa:n lapsiperheille tarjoamat palvelut tunnetaan, 2) kuinka lapsiperheet löytävät ja käyttävät PoSa:n tarjo-amia palveluita ja 3) miten perhepalveluita ja niiden tunnettavuutta voisi kehittää. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena vuoden 2015 aikana.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuntayhtymän alueeseen kuuluvia kuntia, peruspalveluita määritteleviä lakeja ja säädöksiä, PoSa:n lapsiperheille tarjoamia palveluita sekä PoSa:n nettisivujen sisältöä. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tutkimuksellisen opinnäytetyön metodiikkaa, kyselytutkimuksen laatimisen ohjeita sekä neuvoja. Kyselytutkimuksen laatimista käsittelevässä osiossa käytiin läpi kyselytutkimuksen rakentamista sekä toteutusta.
Tutkimuksessa selvisi kuntalaisten tyytyväisyys palveluiden toimimiseen. Tunnetuimpia palveluita käytettiin kyllä, mutta kuntayhtymän tarjoamat lisäpalvelut olivat kuntalaisille tuntemattomia ja vähän käytettyjä palveluita. Tutkimuksesta kävi ilmi tiettyjen palveluiden käytön vähäisyys ja heikko tunnettavuus. Vastausprosentti palveluiden arvioinnissa jäi matalaksi, mutta annettujen vastausten perusteella palveluiden voidaan katsoa toimivan melko hyvin. Perhepalveluiden toimivuutta voidaan tutkimustulosten perusteella parantaa tuomalla palveluita lähemmäs kuntalaisia sekä lisäämällä työvoimaa erityisesti pienemmissä toimipisteissä. Tutkimustuloksien perusteella pääteltiin, että palveluiden tunnettavuutta voidaan lisätä esimerkiksi esitteiden ja selkeämpien nettisivujen avulla.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuntayhtymän alueeseen kuuluvia kuntia, peruspalveluita määritteleviä lakeja ja säädöksiä, PoSa:n lapsiperheille tarjoamia palveluita sekä PoSa:n nettisivujen sisältöä. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tutkimuksellisen opinnäytetyön metodiikkaa, kyselytutkimuksen laatimisen ohjeita sekä neuvoja. Kyselytutkimuksen laatimista käsittelevässä osiossa käytiin läpi kyselytutkimuksen rakentamista sekä toteutusta.
Tutkimuksessa selvisi kuntalaisten tyytyväisyys palveluiden toimimiseen. Tunnetuimpia palveluita käytettiin kyllä, mutta kuntayhtymän tarjoamat lisäpalvelut olivat kuntalaisille tuntemattomia ja vähän käytettyjä palveluita. Tutkimuksesta kävi ilmi tiettyjen palveluiden käytön vähäisyys ja heikko tunnettavuus. Vastausprosentti palveluiden arvioinnissa jäi matalaksi, mutta annettujen vastausten perusteella palveluiden voidaan katsoa toimivan melko hyvin. Perhepalveluiden toimivuutta voidaan tutkimustulosten perusteella parantaa tuomalla palveluita lähemmäs kuntalaisia sekä lisäämällä työvoimaa erityisesti pienemmissä toimipisteissä. Tutkimustuloksien perusteella pääteltiin, että palveluiden tunnettavuutta voidaan lisätä esimerkiksi esitteiden ja selkeämpien nettisivujen avulla.