Kirjallisuuskatsaus kouluterveydenhoitajan työn muutoksista 1994-2014
Linnemäki, Ella; Koskinen, Iida (2016)
Linnemäki, Ella
Koskinen, Iida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602292731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602292731
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaisia muutoksia kouluterveydenhoitajan työssä on tapahtunut Terveydenhoitaja-lehden artikkeleiden näkökulmasta viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kouluterveydenhoitajan työn kehityksestä vuosien 1994–2014 väliseltä ajalta. Tutkimustehtävinä oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, millaisia muutoksia tapahtui kouluterveydenhoitajan työssä vuosina 1994–2014. Kirjallisuuskatsauksen menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusaineiston suuren määrän vuoksi aineisto rajattiin koskemaan vuosien 1994, 1999, 2004, 2009 ja 2014 Terveydenhoitaja-lehden artikkeleita.
Tutkimustuloksista ilmeni, että kouluterveydenhoitajan käsitys asemastaan kouluyhteisössä vakiintui vuosien 1994–2014 aikana. Kouluterveydenhoitajan työ sai uusia vastuualueita ja sille laadittiin valtakunnallisesti yhtenäiset ohjeistukset. Kahden viimeisen vuosikymmenen aikana kouluterveydenhuollon voimavaraksi kehittyi oppilaiden säännöllinen terveysseuranta. Kouluterveydenhoitajan työn painoalueeksi nousi kokonaisvaltainen terveyden edistäminen. Kouluterveydenhoitaja edistää oppilaan terveyttä yhteistyössä perheen ja muun kouluyhteisön kanssa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kouluterveydenhoitajan työllä tuetaan merkittävästi lasten ja nuorten hyvinvointia. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta saadut tutkimustulokset puhuvat myös sen puolesta, että kouluterveydenhuoltoa ei pidä purkaa taloudellisten syiden vuoksi. 1990-luvun lama ja kouluterveydenhuoltoon kohdistuneet säästötoimet johtivat siihen, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyi vuosituhannen vaihteessa. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena esitetään tutkimusaineiston laajentaminen koskemaan kaikkia Terveydenhoitaja-lehden artikkeleita vuosilta 1994–2014. Yhtenä perusteluna tälle kehittämisehdotukselle on selvittää, ottavatko välivuosien artikkelit kantaa vuosien 1994, 1999, 2004, 2009 ja 2014 artikkeleissa herätettyihin kysymyksiin ja ongelmiin vai jäävätkö ne vain toteavalle tasolle.
Tutkimustuloksista ilmeni, että kouluterveydenhoitajan käsitys asemastaan kouluyhteisössä vakiintui vuosien 1994–2014 aikana. Kouluterveydenhoitajan työ sai uusia vastuualueita ja sille laadittiin valtakunnallisesti yhtenäiset ohjeistukset. Kahden viimeisen vuosikymmenen aikana kouluterveydenhuollon voimavaraksi kehittyi oppilaiden säännöllinen terveysseuranta. Kouluterveydenhoitajan työn painoalueeksi nousi kokonaisvaltainen terveyden edistäminen. Kouluterveydenhoitaja edistää oppilaan terveyttä yhteistyössä perheen ja muun kouluyhteisön kanssa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kouluterveydenhoitajan työllä tuetaan merkittävästi lasten ja nuorten hyvinvointia. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta saadut tutkimustulokset puhuvat myös sen puolesta, että kouluterveydenhuoltoa ei pidä purkaa taloudellisten syiden vuoksi. 1990-luvun lama ja kouluterveydenhuoltoon kohdistuneet säästötoimet johtivat siihen, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyi vuosituhannen vaihteessa. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena esitetään tutkimusaineiston laajentaminen koskemaan kaikkia Terveydenhoitaja-lehden artikkeleita vuosilta 1994–2014. Yhtenä perusteluna tälle kehittämisehdotukselle on selvittää, ottavatko välivuosien artikkelit kantaa vuosien 1994, 1999, 2004, 2009 ja 2014 artikkeleissa herätettyihin kysymyksiin ja ongelmiin vai jäävätkö ne vain toteavalle tasolle.