HPK:n Sosiaalisen median viestintästrategia
Kainulainen, Juho (2016)
Kainulainen, Juho
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022809
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee urheilumarkkinointia sosiaalisessa mediassa. Työn asiakasyrityksenä toimi Hämeenlinnan Pallokerhon (HPK) jääkiekkoseura. Työn tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantaja voi saada lisää käyttäjiä sen sosiaalisen median kanaville. Tämän lisäksi työn tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle kehitysehdotuksia sen markkinointiin kyseisillä kanavilla.
Tutkimuksessa perehdyttiin urheilumarkkinointiin, sen historiaan, kehitykseen ja tulevaisuuteen. Työssä keskityttiin HPK:n sosiaalisen median viestinnän kanaviin, joita olivat Facebook, Instagram ja Twitter. Tutkija esitteli jokaisen kanavan teoriatiedon avulla ja kuvaili niiden käyttäjäprofiilin sekä käyttötavan ja -tarkoituksen.
Työssä sovellettu teoria käsitteli urheilumarkkinointia, tapahtumamarkkinointia ja asiakas-segmentointia. Tutkija käytti tietolähteinä myös media-alan asiantuntijoiden sekä kilpailijoiden markkinointivastaavien haastatteluja. Tutkimukseen sisältyi myös vertaisanalyysi osuus, jossa tutkija vertasi toimeksiantajan kilpailijoiden sosiaalisen median markkinointia HPK:n viestintäkokonaisuuteen.
Opinnäytetyön päätulokset liittyivät seuran sosiaalisen median sisältöjen parantamiseen. Tutkimus esitteli muutosehdotuksia HPK:n sosiaalisen median kanaville, joiden avulla se voi edistää tavoitteitaan suuremmista kävijämääristä.
Tutkimuksen kehitysehdotukset keskittyivät kanavilla jaettavien päivitysten laadun parantamiseen, jotta ne saadaan kotimaisten kilpailijoiden tasolle. Tutkija myös ehdotti jatkossa Snapchat-tilin perustamista, sillä tutkimuksen perusteella kanavan suosio on todella kovassa nousussa ja sen voi olettaa tulevaisuudessa jatkavan kasvuaan. Päätelmää tuki myös vertaileva osuus, jonka seuroista 3/5 oli kanavan jo ottanut osaksi markkinointiaan.
Tutkimuksessa perehdyttiin urheilumarkkinointiin, sen historiaan, kehitykseen ja tulevaisuuteen. Työssä keskityttiin HPK:n sosiaalisen median viestinnän kanaviin, joita olivat Facebook, Instagram ja Twitter. Tutkija esitteli jokaisen kanavan teoriatiedon avulla ja kuvaili niiden käyttäjäprofiilin sekä käyttötavan ja -tarkoituksen.
Työssä sovellettu teoria käsitteli urheilumarkkinointia, tapahtumamarkkinointia ja asiakas-segmentointia. Tutkija käytti tietolähteinä myös media-alan asiantuntijoiden sekä kilpailijoiden markkinointivastaavien haastatteluja. Tutkimukseen sisältyi myös vertaisanalyysi osuus, jossa tutkija vertasi toimeksiantajan kilpailijoiden sosiaalisen median markkinointia HPK:n viestintäkokonaisuuteen.
Opinnäytetyön päätulokset liittyivät seuran sosiaalisen median sisältöjen parantamiseen. Tutkimus esitteli muutosehdotuksia HPK:n sosiaalisen median kanaville, joiden avulla se voi edistää tavoitteitaan suuremmista kävijämääristä.
Tutkimuksen kehitysehdotukset keskittyivät kanavilla jaettavien päivitysten laadun parantamiseen, jotta ne saadaan kotimaisten kilpailijoiden tasolle. Tutkija myös ehdotti jatkossa Snapchat-tilin perustamista, sillä tutkimuksen perusteella kanavan suosio on todella kovassa nousussa ja sen voi olettaa tulevaisuudessa jatkavan kasvuaan. Päätelmää tuki myös vertaileva osuus, jonka seuroista 3/5 oli kanavan jo ottanut osaksi markkinointiaan.