Visuaalisuuden merkitys sisältömarkkinoinnissa
Kotro, Emmi (2016)
Kotro, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072904
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee visuaalisuutta, sisältömarkkinointia ja sen tulevaisuutta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mainostoimisto Precis Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, millainen rooli visuaalisuudella on sisältömarkkinoinnin suhteen ja millaisia tulevaisuuden näkymiä sisältömarkkinoinnilla on. Tutkimuksen pohjalta on tarkoitus selvittää, kuinka toimeksiantaja pystyy hyödyntämään visuaalista sisältömarkkinointia tehokkaalla tavalla.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu sisältömarkkinoinnista ja visuaalisuudesta. Viitekehystä tarkastellaan yleisin määrityksin ja pohdinnoin sekä mainostoimiston näkökulmalta. Ensimmäisessä osuudessa tarkastellaan sisältömarkkinointia, siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä tulevaisuutta ja trendejä. Toisessa osuudessa keskitytään visuaalisuuteen, visuaaliseen markkinointiin ja laadun määrittelemiseen. Teoriaosuutta varten kerätty aineisto on peräisin alan kirjallisuudesta ja verkkomateriaaleista.
Tutkimusmenetelmä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Empiiristä aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, jotka pohjautuivat tavoitteelle relevantteihin teemoihin. Teemoja ovat sisältömarkkinointi, visuaalisuus, tulevaisuudennäkymät. Teemahaastattelut pidettiin ennalta määritellylle informanttijoukolle, joka koostui aihealueen asiantuntijoista.
Tutkimuksesta selvisi, kuinka sisältömarkkinoinnin käyttö on Suomessa edelleen vähäistä, mutta se on kuitenkin kasvava trendi. Sisältöjen avulla yritys pyrkii konkreettisesti auttamaan asiakasta. Mainostoimistossa sisällöntuotanto vaatii uudenlaista osaamista, omistautumista ja reagointia vaihtuviin trendeihin. Sisällöntuotannon pitää olla visuaalisesti laadukasta ja se tulee pitää sisällään elementtejä, joiden avulla erottaudutaan kilpailijoista. Visuaalisuuden merkitys kasvaa, sillä nopeasti vaihtuvassa viestinnässä sisältöjen tulee olla yksinkertaisia ja houkuttelevia.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu sisältömarkkinoinnista ja visuaalisuudesta. Viitekehystä tarkastellaan yleisin määrityksin ja pohdinnoin sekä mainostoimiston näkökulmalta. Ensimmäisessä osuudessa tarkastellaan sisältömarkkinointia, siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä tulevaisuutta ja trendejä. Toisessa osuudessa keskitytään visuaalisuuteen, visuaaliseen markkinointiin ja laadun määrittelemiseen. Teoriaosuutta varten kerätty aineisto on peräisin alan kirjallisuudesta ja verkkomateriaaleista.
Tutkimusmenetelmä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Empiiristä aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, jotka pohjautuivat tavoitteelle relevantteihin teemoihin. Teemoja ovat sisältömarkkinointi, visuaalisuus, tulevaisuudennäkymät. Teemahaastattelut pidettiin ennalta määritellylle informanttijoukolle, joka koostui aihealueen asiantuntijoista.
Tutkimuksesta selvisi, kuinka sisältömarkkinoinnin käyttö on Suomessa edelleen vähäistä, mutta se on kuitenkin kasvava trendi. Sisältöjen avulla yritys pyrkii konkreettisesti auttamaan asiakasta. Mainostoimistossa sisällöntuotanto vaatii uudenlaista osaamista, omistautumista ja reagointia vaihtuviin trendeihin. Sisällöntuotannon pitää olla visuaalisesti laadukasta ja se tulee pitää sisällään elementtejä, joiden avulla erottaudutaan kilpailijoista. Visuaalisuuden merkitys kasvaa, sillä nopeasti vaihtuvassa viestinnässä sisältöjen tulee olla yksinkertaisia ja houkuttelevia.