Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Growth hacking för e-butiker : Framtagande av en modell för growth hacking av e-butiker

Oksman, Christopher (2016)

 
Avaa tiedosto
oksman_christopher.pdf (2.673Mt)
Lataukset: 


Oksman, Christopher
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072931
Tiivistelmä
I takt med digitala marknadsföringens utveckling och dagens ökade marknadsföringsbrus har growth hacking uppstått. Growth hacking är en ny marknadsföringsmetod som fokuserar på tillväxt för företag. Den information och fakta som finns att tillgå om growth hacking är ofta relaterade till specifika företag eller projekt. Väldigt lite hjälp för planeringen av growth hacking erbjuds. Extra sällsynt är information eller modeller om growth hacking för e-butiker. Syftet med denna studie är att skapa en modell för planering och optimering av growth hacking åt e-butiker ägda av mikro- och uppstartsföretag. För modellen skapas sedan en separat handbok. Handboken ska vägleda uppdragsgivaren Ab Genero Oy till effektiv planering och uppföljning av growth hacking för e-butiker. Arbetet är avgränsat till e-butiker inom B2C med en begränsad mediebudget, samt till digital marknadsföring. För att uppfylla syftet har brister i dagens modeller definierats och vilka behov som finns för en ny modell har tagits fram. Vidare har en första version av modellen skapats, baserat på sekundärdata och expertintervjuer. Denna modell diskuterades under en fokusgrupp med uppdragsgivaren och utvecklades sedan med hjälp av sekundär- och primärdata till att bli den slutliga modellen. I modellen finns områden som: skapa användare med medier och amplifierad word of mouth, interaktion på e-butiken, få tillbaka drop offs med förtjänta medier och kontextuell bekräftelse, engagering, och lojalitet. Den slutliga modellen visualiserar hur användare och kunder inte längre rör sig linjärt i tunneln, utan söker information på andra medier och kanaler. Samtidigt har modellen ett syfte att skapa engagemang och förtjänta medier. Detta skapar enligt studien tillväxt för mikro- och uppstartsföretag. I modellen är engagering ett mål för både användare och kunder. För den slutliga modellen har en separat handbok skapats. Handboken vägleder till effektiv planering och uppföljning av growth hacking för e-butiker. Den tar också upp exempel på hur modellen implementeras i praktiken, samt hur den stöder utveckling av e-butiken den appliceras på.
 
Growth hacking is a new marketing method focusing on creating growth for companies. The information that can be found about growth hacking, is usually related to specific companies or cases. It´s very unusual to find help about how to plan and optimize growth hacking. Especially when it comes to growth hacking for e-shops. This study aims to create a model for planning and optimizing growth hacking for e-shops owned by startups or micro enterprises. Based on the model a separate manual will be created. The manual will help Genero to more effective planning and follow-up of growth hacking med for e-shops. The study is limited to e-shops in the field of B2C with a limited media budget, and to digital marketing. In order to fulfill the aim of the study, flaws in current marketing models are defined and what needs there are for a new model. A first version of the model was created based on a expert interview and secondary data. This first version of the model was discussed during a focus group interview with Genero. The model was then developed in to a final version with the help of secondary and primary data. In the model you can find areas as: create users with media and amplified word of mouth, interaction on the e-commerce, get back users after drop-off with the help of earned media and contextual confirmation, engaging, and loyalty. The final model visualizes how users and customers no longer move in a linear path through the funnel. Instead they seek for information elsewhere, on different media and channels. The model has it purpose to create engagement and earned media. According to the finding, this is what will create growth for startups and micro enterprises. For the final model a separate manual has been created according to the aim of this study.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste