Optigrip-suksien tuoteargumenttien hyödyntäminen kuluttajamarkkinoinnissa
Nikkinen;Kaisa Ahola, Kaisa (2016)
Nikkinen;Kaisa Ahola, Kaisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603082961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603082961
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Optigrip-suksien tuoteargumenttien hyödyntäminen kuluttajamarkkinoinnissa. Työn toimeksiantaja on KSF Sport Oy, joka valmistaa Optigrip-pitopohjasuksia. Tarkoituksena on selvittää KSF Sport Oy:n toteuttamaa jälleenmyyjiin kohdistuvaa markkinointiviestintää sekä Optigrip-suksien jälleenmyyjien toteuttamaa markkinointiviestinnän nykytilaa kyseisen tuotteen osalta.
Tutkimusongelmana on, miten KSF Sport voi vaikuttaa Optigrip-suksien tuoteargumenttien hyödyntämiseen kuluttajamarkkinoinnissa ja millaista markkinointiviestintää jälleenmyyjät tällä hetkellä toteuttavat Optigrip-suksista. Tavoitteena on löytää keinoja, joilla KSF Sport voi kehittää jälleenmyyjien markkinointiviestintää. Opinnäytetyön tulosten pohjalta annetaan kehitysehdotuksia KSF Sportin markkinointiviestintään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin kilpailukeinoista ja markkinointiviestinnän osa-alueista. Tutkimuksen painottuessa toimeksiantajayrityksen vaikutusmahdollisuuksiin jälleenmyyjien markkinointiviestinnässä on työssä keskitytty tähän näkökulmaan sekä viitekehyksen että kyselytutkimuksen osalta. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena hyödyntäen Webropol-kyselytyökalua. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Tulosten pohjalta saatiin suuntaa antavia näkökulmia, miten KSF Sport Oy voi vaikuttaa tuoteargumenttien hyödyntämiseen kuluttajamarkkinoinnissa sekä tietoa jälleenmyyjien markkinointiviestinnästä tällä hetkellä. Tulosten perusteella KSF Sport voi vaikuttaa tuoteargumenttien laajempaan hyödyntämiseen tuotetietouden lisäämisellä sekä kehittämällä myynninedistämistä. Jälleenmyyjien tuotetietouden voidaan todeta olevan melko hyvällä tasolla, mutta KSF Sportin jälleenmyyjiin kohdistuva myynninedistäminen koettiin vähäisenä.
Tutkimusongelmana on, miten KSF Sport voi vaikuttaa Optigrip-suksien tuoteargumenttien hyödyntämiseen kuluttajamarkkinoinnissa ja millaista markkinointiviestintää jälleenmyyjät tällä hetkellä toteuttavat Optigrip-suksista. Tavoitteena on löytää keinoja, joilla KSF Sport voi kehittää jälleenmyyjien markkinointiviestintää. Opinnäytetyön tulosten pohjalta annetaan kehitysehdotuksia KSF Sportin markkinointiviestintään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin kilpailukeinoista ja markkinointiviestinnän osa-alueista. Tutkimuksen painottuessa toimeksiantajayrityksen vaikutusmahdollisuuksiin jälleenmyyjien markkinointiviestinnässä on työssä keskitytty tähän näkökulmaan sekä viitekehyksen että kyselytutkimuksen osalta. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena hyödyntäen Webropol-kyselytyökalua. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Tulosten pohjalta saatiin suuntaa antavia näkökulmia, miten KSF Sport Oy voi vaikuttaa tuoteargumenttien hyödyntämiseen kuluttajamarkkinoinnissa sekä tietoa jälleenmyyjien markkinointiviestinnästä tällä hetkellä. Tulosten perusteella KSF Sport voi vaikuttaa tuoteargumenttien laajempaan hyödyntämiseen tuotetietouden lisäämisellä sekä kehittämällä myynninedistämistä. Jälleenmyyjien tuotetietouden voidaan todeta olevan melko hyvällä tasolla, mutta KSF Sportin jälleenmyyjiin kohdistuva myynninedistäminen koettiin vähäisenä.