Tiimiyrittäjien ekstroversio-introversio- piirteiden kartoitus ja introversion koettu vaikutus tiimiyrittäjän synnytysprosessissa
Lappalainen, Tiia (2016)
Lappalainen, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192447
Tiivistelmä
Persoonallisuus syntyy temperamentin, ympäristön ja henkilökohtaisten kokemusten yhteisvaikutuksessa. Monet persoonallisuusteoria pitävät ekstroversio- introversio- piirteiden asteikkoa temperamentin tärkeimpänä osa-alueena. Introversion tai ekstroversion taso vaikuttaa toimintatapoihimme, tiedonprosessointiin, aktiivisuuden tasoon sekä ulkoisen stimulaation tarpeeseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemian tiimiyrittäjien synnytysprosessi ristiriidassa introverttien tiimiyrittäjien oppimistarpeiden kanssa. Tutkimuksella haluttiin lisätä tietoisuutta ja syvempää ymmärrystä. Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaatiota hyödyntäen. Ensimmäisessä tutkimusvaiheessa Tiimiakatemian tiimiyrittäjille lähetettiin kvantitatiivinen kysely, jolla kartoitettiin tiimiyrittäjien ekstroversio- introversio- piirteitä. Tutkimustulosten perusteella satunnaista joukkoa, pääosin introvertteja, haastateltiin kvalitatiivisella sähköpostihaastattelulla. Haastattelussa selvitettiin, miten introvertit tiimiyrittäjät kokivat Tiimiakatemian oppimisen perustan ja mitkä olivat heidän omia vahvuuksia sekä heikkouksia prosessissa. Vastaukset käsiteltiin sisältöanalyysin avulla.
Ensimmäisen kyselyn mukaan ekstroverttejä tiimiyrittäjiä oli 36 %, ambiverttejä 15 % ja introvertteja oli 49 %. Toisessa kyselyssä nousi esille introverttien tarve hiljaisen työn tiloille sekä valmentajien kanssa pidettäville henkilökohtaisille kehityskeskusteluille. Introvertit kokivat prosessissa vahvuuksikseen teoriatiedon hallinnan, loogisen ajattelun sekä kiteyttämistaidot. Heikkouksiksi koettiin viestintätaidot, yleinen epävarmuus sekä ajattelun hitaus.
Tulosten perusteella introverttien tiimiyrittäjien määrä on melko suuri Tiimiakatemialla. Introvertit tiimiyrittäjät kokivat oppimisympäristön pääosin omaa oppimista tukevaksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemian tiimiyrittäjien synnytysprosessi ristiriidassa introverttien tiimiyrittäjien oppimistarpeiden kanssa. Tutkimuksella haluttiin lisätä tietoisuutta ja syvempää ymmärrystä. Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaatiota hyödyntäen. Ensimmäisessä tutkimusvaiheessa Tiimiakatemian tiimiyrittäjille lähetettiin kvantitatiivinen kysely, jolla kartoitettiin tiimiyrittäjien ekstroversio- introversio- piirteitä. Tutkimustulosten perusteella satunnaista joukkoa, pääosin introvertteja, haastateltiin kvalitatiivisella sähköpostihaastattelulla. Haastattelussa selvitettiin, miten introvertit tiimiyrittäjät kokivat Tiimiakatemian oppimisen perustan ja mitkä olivat heidän omia vahvuuksia sekä heikkouksia prosessissa. Vastaukset käsiteltiin sisältöanalyysin avulla.
Ensimmäisen kyselyn mukaan ekstroverttejä tiimiyrittäjiä oli 36 %, ambiverttejä 15 % ja introvertteja oli 49 %. Toisessa kyselyssä nousi esille introverttien tarve hiljaisen työn tiloille sekä valmentajien kanssa pidettäville henkilökohtaisille kehityskeskusteluille. Introvertit kokivat prosessissa vahvuuksikseen teoriatiedon hallinnan, loogisen ajattelun sekä kiteyttämistaidot. Heikkouksiksi koettiin viestintätaidot, yleinen epävarmuus sekä ajattelun hitaus.
Tulosten perusteella introverttien tiimiyrittäjien määrä on melko suuri Tiimiakatemialla. Introvertit tiimiyrittäjät kokivat oppimisympäristön pääosin omaa oppimista tukevaksi.