Myöhäisleikki-ikäisen lapsen valmistaminen kirurgiseen toimenpiteeseen : sähköinen opas lapselle
Laaksonen, Niina; Latva-Kyyny, Riitta (2015)
Laaksonen, Niina
Latva-Kyyny, Riitta
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603092986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603092986
Tiivistelmä
Suuri osa leikki-ikäisistä lapsista pelkää sairaalaan joutumista sekä useita asioita sairaalassa. Huolellisella valmistamisella pystytään lieventämään lapsen pelkoja ja vaikuttamaan sairaalakokemukseen positiivisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia sähköinen opaskirja leikkaukseen tulevan myöhäisleikki-ikäisen lapsen valmistamista varten. Opinnäytetyössä selvitettiin mitä leikki-ikäinen lapsi pelkää sairaalassa, mitä hän kohtaa mennessään kirurgiseen toimenpiteeseen ja mitkä ovat keinoja jotka tukevat lapsen selviytymistä. Lisäksi otettiin selvää mitä tulee huomioida myöhäisleikki-ikäisen lapsen kirurgiseen toimenpiteeseen valmistamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää potilasohjausta lapsen osalta ja tukea lapsipotilaan selviytymistä kirurgisesta toimenpiteestä ennaltaehkäisemällä lapsen pelkoja sekä tukemalla lapsen omia selviytymiskeinoja.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyönä valmistunut opas perustuu aiempaan tutkimuskirjallisuuteen ja se on toteutettu sähköiseksi kuvakirjaksi, joka tarjoaa välineen lapselle ja hänen vanhemmalleen käsitellä tulevaa toimenpidettä. Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että lapset pelkäävät monia asioita, joita he toimenpiteeseen tullessaan kohtaavat. Pelkoja herättivät muun muassa vanhemmista eroon joutuminen, vieras ympäristö ja oudot äänet, sekä nukutus ja leikkaus. Myöhäisleikki-ikäisen lapsen tärkeimpiä selviytymiskeinoja ovat vanhempien läsnäolo, leikki ja tiedonsaanti. Valmistamisessa on tärkeää huomioida vanhemman rooli, sekä lapsen kehitystaso, sillä lapsella on oikeus saada tietoa hänelle ymmärrettävällä tavalla.
Yhteenvetona voidaan todeta, että myöhäisleikki-ikäisen lapsen huolellisella valmistamisella on keskeinen merkitys koko perioperatiivisen hoitotyön prosessin onnistumisen kannalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia sähköinen opaskirja leikkaukseen tulevan myöhäisleikki-ikäisen lapsen valmistamista varten. Opinnäytetyössä selvitettiin mitä leikki-ikäinen lapsi pelkää sairaalassa, mitä hän kohtaa mennessään kirurgiseen toimenpiteeseen ja mitkä ovat keinoja jotka tukevat lapsen selviytymistä. Lisäksi otettiin selvää mitä tulee huomioida myöhäisleikki-ikäisen lapsen kirurgiseen toimenpiteeseen valmistamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää potilasohjausta lapsen osalta ja tukea lapsipotilaan selviytymistä kirurgisesta toimenpiteestä ennaltaehkäisemällä lapsen pelkoja sekä tukemalla lapsen omia selviytymiskeinoja.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyönä valmistunut opas perustuu aiempaan tutkimuskirjallisuuteen ja se on toteutettu sähköiseksi kuvakirjaksi, joka tarjoaa välineen lapselle ja hänen vanhemmalleen käsitellä tulevaa toimenpidettä. Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että lapset pelkäävät monia asioita, joita he toimenpiteeseen tullessaan kohtaavat. Pelkoja herättivät muun muassa vanhemmista eroon joutuminen, vieras ympäristö ja oudot äänet, sekä nukutus ja leikkaus. Myöhäisleikki-ikäisen lapsen tärkeimpiä selviytymiskeinoja ovat vanhempien läsnäolo, leikki ja tiedonsaanti. Valmistamisessa on tärkeää huomioida vanhemman rooli, sekä lapsen kehitystaso, sillä lapsella on oikeus saada tietoa hänelle ymmärrettävällä tavalla.
Yhteenvetona voidaan todeta, että myöhäisleikki-ikäisen lapsen huolellisella valmistamisella on keskeinen merkitys koko perioperatiivisen hoitotyön prosessin onnistumisen kannalta.