Rahanpesulainsäädännön uudistus 2017 pankin näkökulmasta : case Liedon Säästöpankki
Suominen, Saara-Maija (2016)
Suominen, Saara-Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603093004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603093004
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tulevan rahanpesulainsäädännön kokonaisuudistuksen mukanaan tuomien muutosten kartoittaminen pankkitoiminnan näkökulmasta. Lisäksi työssä käsitellään rahanpesulainsäädännön nykytilaa ja kehityskulkuja rahanpesun kriminalisoinnista tähän päivään saakka. Lakiuudistuksen vaikutuksia käsitellään nimenomaisesti pankkitoiminnan kannalta, ja muut vaikutukset on rajattu tämän työn käsittelyn ulkopuolelle.
Rahanpesulla tarkoitetaan yleisesti toimia, joiden tarkoituksena on rikoksella hankitun omaisuuden tai rikoksen tuottaman hyödyn siirtäminen lailliseen talousjärjestelmään siten, että varallisuus pyritään erottamaan rikollisesta alkuperästään ja saadun varallisuuden saanto kyetään ainakin näennäisesti legitimoimaan, eli laillistamaan. Rahanpesun ensisijaisena tarkoituksena on salata esirikos, jolla omaisuus on laittomasti saatu. Omaisuudella voidaan myös pyrkiä rahoittamaan rikollisen toiminnan jatkamista tai saattamaan rikoksella hankittu hyöty näennäisen laillisesti tekijän käyttöön.
Työn alussa käsitellään rahanpesua ja sen tunnusmerkistöä sekä tällä hetkellä voimassa olevaa lainsäädäntöä yleisellä tasolla. Tämän jälkeen siirrytään rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen tarkasteluun sekä rahanpesun estämistä valvoviin viranomaistahoihin. Myöhemmin tarkastellaan tulevaa lakiuudistusta, sen taustoja ja tavoitteita sekä sen mukanaan tuomia muutoksia ja niiden vaikutuksia erityisesti pankkitoiminnan kannalta. Lopuksi käsitellään työn osana toteutettua henkilöstökyselyä, joka tehtiin opinnäytetyön toimeksiantajayritykselle lakiuudistukseen liittyen. Kysely on tehty henkilöstön osaamisen kehittämisen näkökulmasta. Kyselyn tulosten ja työn teoriaosuuden pohjalta on vielä tehty ehdotuksia lakiuudistukseen liittyvän informaation käsittelyyn ja koulutukseen. Kyselyyn liittyvät tiedot ovat salassa pidettäviä.
Muutospaineita rahanpesulainsäädännön uudistukselle ovat luoneet muun muassa EU:n neljäs rahanpesudirektiivi ja maksajan tiedot-asetus, joka on Suomessa sellaisenaan sovellettavaa oikeutta. Myös kansainvälinen rahanpesun vastainen työryhmä FATF on todennut, että Suomen rahanpesulainsäädännössä on joitakin puutteellisuuksia, eikä se täysin vastaa heidän suosituksiaan. Näiden tekijöiden johdosta suomalainen rahanpesulainsäädäntö päivitetään lakiuudistuksella vastaamaan kansainvälisiä ja EU-tasoisia vaatimuksia ja suosituksia.
Rahanpesulla tarkoitetaan yleisesti toimia, joiden tarkoituksena on rikoksella hankitun omaisuuden tai rikoksen tuottaman hyödyn siirtäminen lailliseen talousjärjestelmään siten, että varallisuus pyritään erottamaan rikollisesta alkuperästään ja saadun varallisuuden saanto kyetään ainakin näennäisesti legitimoimaan, eli laillistamaan. Rahanpesun ensisijaisena tarkoituksena on salata esirikos, jolla omaisuus on laittomasti saatu. Omaisuudella voidaan myös pyrkiä rahoittamaan rikollisen toiminnan jatkamista tai saattamaan rikoksella hankittu hyöty näennäisen laillisesti tekijän käyttöön.
Työn alussa käsitellään rahanpesua ja sen tunnusmerkistöä sekä tällä hetkellä voimassa olevaa lainsäädäntöä yleisellä tasolla. Tämän jälkeen siirrytään rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen tarkasteluun sekä rahanpesun estämistä valvoviin viranomaistahoihin. Myöhemmin tarkastellaan tulevaa lakiuudistusta, sen taustoja ja tavoitteita sekä sen mukanaan tuomia muutoksia ja niiden vaikutuksia erityisesti pankkitoiminnan kannalta. Lopuksi käsitellään työn osana toteutettua henkilöstökyselyä, joka tehtiin opinnäytetyön toimeksiantajayritykselle lakiuudistukseen liittyen. Kysely on tehty henkilöstön osaamisen kehittämisen näkökulmasta. Kyselyn tulosten ja työn teoriaosuuden pohjalta on vielä tehty ehdotuksia lakiuudistukseen liittyvän informaation käsittelyyn ja koulutukseen. Kyselyyn liittyvät tiedot ovat salassa pidettäviä.
Muutospaineita rahanpesulainsäädännön uudistukselle ovat luoneet muun muassa EU:n neljäs rahanpesudirektiivi ja maksajan tiedot-asetus, joka on Suomessa sellaisenaan sovellettavaa oikeutta. Myös kansainvälinen rahanpesun vastainen työryhmä FATF on todennut, että Suomen rahanpesulainsäädännössä on joitakin puutteellisuuksia, eikä se täysin vastaa heidän suosituksiaan. Näiden tekijöiden johdosta suomalainen rahanpesulainsäädäntö päivitetään lakiuudistuksella vastaamaan kansainvälisiä ja EU-tasoisia vaatimuksia ja suosituksia.