KOTIUTUSTIIMIN TOIMINTAMALLI PORIN PERUSTURVAN VANHUSPALVELUILLE
Rannikko, Eija (2016)
Rannikko, Eija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072916
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimintamalli Porin perustuvan vanhuspalveluille, jonne perustetaan kotiutustiimi. Tavoitteena on luoda asiakaslähtöinen ja ikääntyvän toimintakykyä tukeva toimintamalli, joka yhtenäistää kotiutustiimin toiminnan eri lähipalvelualueilla. Toimintamallin tavoitteena on myös tehostaa asiakkaiden kotiutumista ja kotona selviytymistä sairaalahoidon jälkeen. Mallilla pystytään karsimaan ylimääräisiä kustannuksia, jotka aiheutuvat epäonnistuneesta kotiutuksesta tai yksittäisen ihmisen sairaalapalveluiden suurkulutuksesta, päivystyskuluista tai laitoskierteestä.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka menetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja vertailukehittämistä. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin kotiutumisen onnis-tumiseen ja epäonnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustulosten perusteella jaettiin kotiuttamiseen vaikuttavat tekijät lääketieteelliseen perusteeseen, potilaslähtöisiin perusteisiin ja hallinnolliseen perusteeseen. Kaikissa tutkimuksissa oli samoja elementtejä. Keskeisiksi elementeiksi nousivat ammattitaito, itsenäinen arjesta selviytyminen, turvallisuus ja toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi. Vertailukehittämisessä saatiin tietoa eri kotiutustiimien henkilökunnasta, työvuoroista, asiakas-maksuista ja hoitojaksoista.
Toimintamalli toteutettiin Service blueprint apuvälinettä hyödyntäen. Apuväline koostuu viidestä eri tasosta, joilla pystytään kuvaamaan asiakkaalle näkyvä ja näkymätön toiminta. Toimintamalli on visuaalinen ja se kuvaa palvelun eri tasoja ja kytkentöjä asiakkaan ja henkilökunnan näkökulmasta. Toimintamallissa kuvataan lähettävät yksiköt, asiakkaan polku palvelussa, asiakkaalle näkyvä osa palvelua, asiakkaalle näkymätön osa palvelua ja päätöksentekoa ohjaavat lait. Toimintamalli arvioitiin hyödylliseksi ja se on sovellettavissa käytäntöön. Toimintamallia voidaan käyttää kotiutustiimin kehittämiseen Porin perusturvan vanhuspalveluissa. Jatkossa voisi kehittää kotiutustiimin asiakkuusosaamista ja kotikuntoutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka menetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja vertailukehittämistä. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin kotiutumisen onnis-tumiseen ja epäonnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustulosten perusteella jaettiin kotiuttamiseen vaikuttavat tekijät lääketieteelliseen perusteeseen, potilaslähtöisiin perusteisiin ja hallinnolliseen perusteeseen. Kaikissa tutkimuksissa oli samoja elementtejä. Keskeisiksi elementeiksi nousivat ammattitaito, itsenäinen arjesta selviytyminen, turvallisuus ja toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi. Vertailukehittämisessä saatiin tietoa eri kotiutustiimien henkilökunnasta, työvuoroista, asiakas-maksuista ja hoitojaksoista.
Toimintamalli toteutettiin Service blueprint apuvälinettä hyödyntäen. Apuväline koostuu viidestä eri tasosta, joilla pystytään kuvaamaan asiakkaalle näkyvä ja näkymätön toiminta. Toimintamalli on visuaalinen ja se kuvaa palvelun eri tasoja ja kytkentöjä asiakkaan ja henkilökunnan näkökulmasta. Toimintamallissa kuvataan lähettävät yksiköt, asiakkaan polku palvelussa, asiakkaalle näkyvä osa palvelua, asiakkaalle näkymätön osa palvelua ja päätöksentekoa ohjaavat lait. Toimintamalli arvioitiin hyödylliseksi ja se on sovellettavissa käytäntöön. Toimintamallia voidaan käyttää kotiutustiimin kehittämiseen Porin perusturvan vanhuspalveluissa. Jatkossa voisi kehittää kotiutustiimin asiakkuusosaamista ja kotikuntoutusta.