Asiakkaiden käyttämät markkinointiviestintäkanavat vakuutusalalla
Heikkinen, Susanna (2016)
Heikkinen, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163223
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen on Fennian Keskisen alueen konttoreilla asioiva kotitalousvakuutusten asiakaskunta ja mitä viestintäkanavia alueen asiakkaat seuraavat halutessaan tietoa vakuutusasioista. Tämän perusteella pyrittiin saamaan selville, mitkä ovat tehokkaimpia keinoja viestiä konttorin sijainnin muuttumisesta. Tutkimus oli toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä Fennian Jyväskylän konttori muutti uusiin toimitiloihin tammikuussa 2016.
Tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, ja menetelmänä käytettiin sähköpostitse lähetettyä Webropol-kyselylomaketta. Kyselyn ajankohta oli 24.11.–3.12.2015. Se lähetettiin Fennian Keskisen alueen eli Jyväskylän, Mikkelin ja Savonlinnan konttorien asiakkaille, joilla oli asiakastiedoissaan sähköpostiosoite ja markkinointilupa. Yhteensä kysely lähetettiin 466 henkilölle, ja vastausprosentti oli 26 %. Tulokset on esitelty suorilla jakaumilla ja ristiintaulukoinneilla. Lisäksi niiden riippuvuuksia testattiin Khiin neliön avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että parhaimmiksi viestintäkeinoiksi koetiin uutiskirje sähköpostitse tai postitse sekä viesti OmaFennia-palvelussa. Näistä selkeästi tärkeimmäksi nousi kuitenkin uutiskirje sähköpostitse riippumatta erilaisista vastaajien taustatiedoista, kuten iästä ja siitä kuinka usein asioi konttorilla. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että viestintäkanavien suosituimmuuteen ei vaikuttanut merkittävästi se, tehtiinkö muutosviestintää vai tavallista markkinointiviestintää. Tästä voitiin päätellä, että yleisesti asiakasviestinnässä parhaiten toimivat kanavat ovat tehokkaita myös muutosviestinnässä.
Toimeksiantajan oli mahdollista hyödyntää tuloksia viestiessään konttorin muutosta asiakkaille. Lisäksi tutkimus antoi käsitystä viestintäkanavien suosituimmuudesta yleensä, mitä tietoa on mahdollista hyödyntää muussakin markkinointiviestinnässä.
Tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, ja menetelmänä käytettiin sähköpostitse lähetettyä Webropol-kyselylomaketta. Kyselyn ajankohta oli 24.11.–3.12.2015. Se lähetettiin Fennian Keskisen alueen eli Jyväskylän, Mikkelin ja Savonlinnan konttorien asiakkaille, joilla oli asiakastiedoissaan sähköpostiosoite ja markkinointilupa. Yhteensä kysely lähetettiin 466 henkilölle, ja vastausprosentti oli 26 %. Tulokset on esitelty suorilla jakaumilla ja ristiintaulukoinneilla. Lisäksi niiden riippuvuuksia testattiin Khiin neliön avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että parhaimmiksi viestintäkeinoiksi koetiin uutiskirje sähköpostitse tai postitse sekä viesti OmaFennia-palvelussa. Näistä selkeästi tärkeimmäksi nousi kuitenkin uutiskirje sähköpostitse riippumatta erilaisista vastaajien taustatiedoista, kuten iästä ja siitä kuinka usein asioi konttorilla. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että viestintäkanavien suosituimmuuteen ei vaikuttanut merkittävästi se, tehtiinkö muutosviestintää vai tavallista markkinointiviestintää. Tästä voitiin päätellä, että yleisesti asiakasviestinnässä parhaiten toimivat kanavat ovat tehokkaita myös muutosviestinnässä.
Toimeksiantajan oli mahdollista hyödyntää tuloksia viestiessään konttorin muutosta asiakkaille. Lisäksi tutkimus antoi käsitystä viestintäkanavien suosituimmuudesta yleensä, mitä tietoa on mahdollista hyödyntää muussakin markkinointiviestinnässä.