Tanssi-innostaminen nuorisotyössä : Innostajan ja innostettavan kokemuksia osallisuudesta
Palm, Anu (2015)
Palm, Anu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173320
Tiivistelmä
Tanssi-innostaminen on taiteellis-pedagoginen menetelmä, jossa yhdistyvät sekä tanssitaiteellinen toi-minta, että kasvatukselliset ulottuvuudet. Ensimmäiset tanssi-innostajat ovat valmistuneet 2014 ja osa heistä käyttää tälläkin hetkellä menetelmää nuorisotyössä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jossa käytin aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluita.
Tutkin opinnäytetyössäni miten tanssi-innostajat ja innostettavat kuvaavat nuorten osallisuuden koke-musta tanssi-innostamisessa? Haastatteluista selvisi muun muassa, että tanssi-innostajilla, että innostet-tavilla on vahva tarve itseilmaisuun. Haastateltavat tanssi-innostajat ovat kaikki aloilla joissa, ilmaisutaito on jollain tavalla osa työtä ja samalla myös osa heitä. Nuoret taas ehkä vielä hakevat sitä, miten ilmaista itseään.
Haastatteluista nousi esiin teemoja, joita ovat: yhteisöllisyys, dialogisuus ja itseilmaisu. Näitä teemoja tarkastelen osallisuuden käsitteen kautta tutkimustuloksissani. Osallisuus määritellään karkeasti mahdol-lisuudeksi vaikuttaa. Nuorten osallisuus on ollut yhteiskunnassamme paljon esillä etenkin syrjäytymistä ehkäisevä tekijänä. Osallisuudella on kaksi ulottuvuutta, poliittinen ja sosiaalinen, jotka kietoutuvat toi-siinsa.
Sain tutkimuksessani selville, että tanssi-innostamisella ja nuorisotyöllä on paljon yhteisiä tavoitteita. Tanssi-innostaminen, kuten nuorisotyökin, pyrkii muun muassa nuorten osallisuuden lisäämiseen.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jossa käytin aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluita.
Tutkin opinnäytetyössäni miten tanssi-innostajat ja innostettavat kuvaavat nuorten osallisuuden koke-musta tanssi-innostamisessa? Haastatteluista selvisi muun muassa, että tanssi-innostajilla, että innostet-tavilla on vahva tarve itseilmaisuun. Haastateltavat tanssi-innostajat ovat kaikki aloilla joissa, ilmaisutaito on jollain tavalla osa työtä ja samalla myös osa heitä. Nuoret taas ehkä vielä hakevat sitä, miten ilmaista itseään.
Haastatteluista nousi esiin teemoja, joita ovat: yhteisöllisyys, dialogisuus ja itseilmaisu. Näitä teemoja tarkastelen osallisuuden käsitteen kautta tutkimustuloksissani. Osallisuus määritellään karkeasti mahdol-lisuudeksi vaikuttaa. Nuorten osallisuus on ollut yhteiskunnassamme paljon esillä etenkin syrjäytymistä ehkäisevä tekijänä. Osallisuudella on kaksi ulottuvuutta, poliittinen ja sosiaalinen, jotka kietoutuvat toi-siinsa.
Sain tutkimuksessani selville, että tanssi-innostamisella ja nuorisotyöllä on paljon yhteisiä tavoitteita. Tanssi-innostaminen, kuten nuorisotyökin, pyrkii muun muassa nuorten osallisuuden lisäämiseen.