Asuntokaupan jälkihoito
Moberg, Titta (2016)
Moberg, Titta
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163272
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan jälkihoitoa kiinteistönvälityksessä. Jälkihoito on osa myyntiprosessia ja sen tarkoituksena on varmistaa asiakastyytyväisyys sekä sitouttaa asiakas yritykseen. Koska jälkihoito on niin oleellinen osa myyntiprosessia, haluttiin tutkia, miten jälkihoitoa tehdään kiinteistönvälityksessä. Tutkimuksen hypoteesina oli, että jälkihoitoon ei panosteta kiinteistönvälitysalalla. Tutkimus rajattiin asuntokauppoihin, joiden kaupan kohteena on oma asunto.
Teoria osuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa ja myyntiprosessia. Asiakkuudenhallinnassa keskitytään tutkimaan asiakkuudenhallinnan tavoitteita, asiakkuuksien segmentointia sekä asiakkuudenhallinan roolia myynnissä ja markkinoinnissa. Myyntiprosessi käydään läpi vaiheittain. Myyntiprosessin vaiheita kuvataan osittain myös kiinteistönvälityksen näkökulmasta. Teoriassa keskitytään kuvamaan erityisesti jälkihoitoa yhtenä myyntiprosessin vaiheista.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelu toteutettiin neljälle kiinteistönvälittäjälle Turun seudulla. Tutkimuksen tuloksia analysoidaan opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta asiakkuudenhallinnan ja myyntiprosessin vaiheiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että tutkimuksen hypoteesi piti paikkansa. Kiinteistönvälityksessä ei panosteta jälkihoitoon. Kaikki kiinteistönvälittäjät eivät tee välttämättä ollenkaan jälkihoitoa ja ne, jotka sitä tekevät, tekevät sitä vain hyvin lyhyellä ajanjaksolla. Usein jälkihoito loppuu ensimmäisen kauppojen jälkeisen yhteydenoton jälkeen. Tutkimus osoitti myös, että kiinteistönvälityksessä asiakkaat ovat kiinteistönvälittäjien omia asiakkaita eikä yritysten asiakkaita. Kiinteistönvälitysalalla tulisi panostaa enemmän jälkihoitoon ja yrityksien pitäisi laatia välittäjilleen säännöt ja tavoitteet jälkihoidon suhteen. Yritysten pitäisi myös huolehtia siitä, että asiakkaat ovat yrityksen asiakkaita eikä kiinteistönvälittäjien omia asiakkaita, jotta yritys ei menetä asiakkaitaan, jos välittäjät vaihtavat työpaikkaa. Näin ollen yritysten tulisi varmistaa, että heillä on käytössä yrityksen oma asiakastietojärjestelmä, jonne tallennetaan jokaisen asiakkaan tiedot.
Teoria osuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa ja myyntiprosessia. Asiakkuudenhallinnassa keskitytään tutkimaan asiakkuudenhallinnan tavoitteita, asiakkuuksien segmentointia sekä asiakkuudenhallinan roolia myynnissä ja markkinoinnissa. Myyntiprosessi käydään läpi vaiheittain. Myyntiprosessin vaiheita kuvataan osittain myös kiinteistönvälityksen näkökulmasta. Teoriassa keskitytään kuvamaan erityisesti jälkihoitoa yhtenä myyntiprosessin vaiheista.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelu toteutettiin neljälle kiinteistönvälittäjälle Turun seudulla. Tutkimuksen tuloksia analysoidaan opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta asiakkuudenhallinnan ja myyntiprosessin vaiheiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että tutkimuksen hypoteesi piti paikkansa. Kiinteistönvälityksessä ei panosteta jälkihoitoon. Kaikki kiinteistönvälittäjät eivät tee välttämättä ollenkaan jälkihoitoa ja ne, jotka sitä tekevät, tekevät sitä vain hyvin lyhyellä ajanjaksolla. Usein jälkihoito loppuu ensimmäisen kauppojen jälkeisen yhteydenoton jälkeen. Tutkimus osoitti myös, että kiinteistönvälityksessä asiakkaat ovat kiinteistönvälittäjien omia asiakkaita eikä yritysten asiakkaita. Kiinteistönvälitysalalla tulisi panostaa enemmän jälkihoitoon ja yrityksien pitäisi laatia välittäjilleen säännöt ja tavoitteet jälkihoidon suhteen. Yritysten pitäisi myös huolehtia siitä, että asiakkaat ovat yrityksen asiakkaita eikä kiinteistönvälittäjien omia asiakkaita, jotta yritys ei menetä asiakkaitaan, jos välittäjät vaihtavat työpaikkaa. Näin ollen yritysten tulisi varmistaa, että heillä on käytössä yrityksen oma asiakastietojärjestelmä, jonne tallennetaan jokaisen asiakkaan tiedot.