Kävely ja pyöräily koulu-ja työmatkaliikuntana : Kysely Mamkin Savonlinnan yksikölle
Suomalainen, Teemu; Försti, Joni (2016)
Suomalainen, Teemu
Försti, Joni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603223461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603223461
Tiivistelmä
Vain yksi kymmenestä suomalaisesta liikkuu terveysliikuntasuositusten mukaisesti. Suomen väestötasolla tämä tarkoittaa sitä, että miltei 4,9 miljoonaa suomalaista liikkuu liian vähän oman terveytensä ylläpitämiseksi. Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan fyysinen inaktiivisuus on maailman neljänneksi yleisin kuolinsyy. Aktiivisen työmatkan teko säännöllisesti voidaan nähdä lähes täydelliseksi perusliikunnaksi. Fyysistä inaktiivisuutta voidaan torjua helposti sisällyttämällä aktiivinen työmatka osaksi päivittäisiä rutiineja.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kävelyn ja pyöräilyn osuutta koulu- ja työmatkaliikunnasta sekä niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskohteeksi valitsimme Mikkelin Ammattikorkeakoulun Savonlinnan yksikön henkilökunnan ja opiskelijat. Teoriaosuudessa käsittelemme kävelyn ja pyöräilyn terveysvaikutuksia. Tuomme myös esille fyysisen inaktiivisuuden haittoja ja keinoja, joilla fyysistä aktiivisuutta voidaan helposti lisätä.
Opinnäytetyön kirjallinen osio koostuu fyysisen aktiivisuuden tarkastelusta, kävelystä ja pyöräilystä liikuntamuotona sekä liikunnan harrastamisen syyn taustoista. Pureudumme kävelyn ja pyöräilyn biome-kaniikkaan sekä suomalaisten liikuntatottumuksiin. Avaamme kävelyn ja pyöräilyn biomekaniikkaa, jotta lukijalle syntyisi kuva liikkeen ja liikkumisen mahdollistavista tekijöistä. Tutkimusmenetelmäksi valitsimme kyselytutkimuksen, jonka perusteella halusimme selvittää Mikkelin Ammattikorkeakoulun Savon-linnan yksikön opiskelijoiden ja henkilökunnan koulu- /työmatkan liikkumistapoja ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimii Mikkelin Ammattikorkeakoulun liikunnan ja harras-tamisen tiimi, joka käyttää tutkimustuloksia korkeakoululiikunnan kehittämiseen.
Webropol-kyselyymme osallistui 191 vastaajaa, joista 162 vastaajaa oli opiskelijoita ja 29 vastaajaa henki-lökuntaa. Henkilökunnan keskuudessa suosituin liikkumismuoto oli henkilöauto tai muu moottoriajoneuvo. Enemmistö opiskelijoista liikkui koulumatkansa kävellen tai pyöräillen. Vastaajat, jotka valitsivat kävelyn ja pyöräilyn pääsääntöiseksi kulkutavaksi mainitsivat vaikuttaviksi tekijöiksi muun muassa fyysiset terveysvaikutukset ja lyhyet välimatkat. Ne vastaajat, jotka eivät valinneet kyseisiä liikuntamuotoja pää-sääntöisiksi kulkutavoiksi, mainitsivat vaikuttaviksi tekijöiksi muun muassa pitkät välimatkat ja ajanpuutteen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kävelyn ja pyöräilyn osuutta koulu- ja työmatkaliikunnasta sekä niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskohteeksi valitsimme Mikkelin Ammattikorkeakoulun Savonlinnan yksikön henkilökunnan ja opiskelijat. Teoriaosuudessa käsittelemme kävelyn ja pyöräilyn terveysvaikutuksia. Tuomme myös esille fyysisen inaktiivisuuden haittoja ja keinoja, joilla fyysistä aktiivisuutta voidaan helposti lisätä.
Opinnäytetyön kirjallinen osio koostuu fyysisen aktiivisuuden tarkastelusta, kävelystä ja pyöräilystä liikuntamuotona sekä liikunnan harrastamisen syyn taustoista. Pureudumme kävelyn ja pyöräilyn biome-kaniikkaan sekä suomalaisten liikuntatottumuksiin. Avaamme kävelyn ja pyöräilyn biomekaniikkaa, jotta lukijalle syntyisi kuva liikkeen ja liikkumisen mahdollistavista tekijöistä. Tutkimusmenetelmäksi valitsimme kyselytutkimuksen, jonka perusteella halusimme selvittää Mikkelin Ammattikorkeakoulun Savon-linnan yksikön opiskelijoiden ja henkilökunnan koulu- /työmatkan liikkumistapoja ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimii Mikkelin Ammattikorkeakoulun liikunnan ja harras-tamisen tiimi, joka käyttää tutkimustuloksia korkeakoululiikunnan kehittämiseen.
Webropol-kyselyymme osallistui 191 vastaajaa, joista 162 vastaajaa oli opiskelijoita ja 29 vastaajaa henki-lökuntaa. Henkilökunnan keskuudessa suosituin liikkumismuoto oli henkilöauto tai muu moottoriajoneuvo. Enemmistö opiskelijoista liikkui koulumatkansa kävellen tai pyöräillen. Vastaajat, jotka valitsivat kävelyn ja pyöräilyn pääsääntöiseksi kulkutavaksi mainitsivat vaikuttaviksi tekijöiksi muun muassa fyysiset terveysvaikutukset ja lyhyet välimatkat. Ne vastaajat, jotka eivät valinneet kyseisiä liikuntamuotoja pää-sääntöisiksi kulkutavoiksi, mainitsivat vaikuttaviksi tekijöiksi muun muassa pitkät välimatkat ja ajanpuutteen.