Inbound- ja Outbound-markkinointi muutoksessa
Johansson, Niklas (2016)
Johansson, Niklas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603233496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603233496
Tiivistelmä
Inbound- ja Outbound-markkinointi on suuressa murroksessa ja yritysten on alati vaikeampi pysyä ajan hermoilla siitä, millä tavalla tulisi markkinointia harjoittaa. Tutkimuksessa pyrin hieman selvittämään, minkälaisia keinoja yritysten tulisi käyttää tehostaakseen markkinointia, kuinka heidän kannattaisi sopeutua tulevaisuuteen ja minkälaiset markkinointitavat olisivat helpoiten lähestyttävissä konservatiivisemmille yrityksille.
Työ tehtiin toimeksiantona Helsinki Sales Academylle ja työn tavoitteena oli kartoittaa, mikä on yritysten nykyinen tila inbound- ja outbound-markkinoinnin suhteen. Tutkimuksen lähesty-mistapa oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla yritysten johdonhenkilöitä, jotka ovat tekemisissä inbound-ja outbound-markkinoinnin kanssa päivittäin. Haastattelut tehtiin kahdessa osiossa, joista ensimmäinen on puolikonstruktoitu henkilökohtaisena tapaamisena toteutettu teemahaastattelu ja jälkimmäinen oli puhelinhaastattelu, joista ensimmäisessä kävin kahdella tapaamisella ja puhelinhaastatteluja läpikäytiin yhteensä 25 kappaletta.
Henkilökohtaisessa haastattelussa pääpaino oli kartoittaa inbound/outbound-markkinoinnin haasteita ja tulevaisuuden mahdollisuuksia haastateltavien kokemuksen ja asiantuntemuksen pohjalta. Puhelinhaastattelun kysymykset tarkentuivat henkilökohtaisista haastatteluista saa-dun aineiston perusteella. Puhelinhaastatteluissa otettiin yhteyttä 25:een PK-yritykseen, jotka sijaitsevat pääkaupunkiseudulla, ja niissä pyrittiin saamaan mahdollisimman kattava kuva yri-tysten inbound/outbound–markkinointipanostuksesta ja markkinointikanavien käytöstä.
Tutkimuksesta käy ilmi, että yrityksillä on jo käytössä jonkun verran markkinointikanavia, mut-ta eri markkinointikanavien hyödyntämisessä olisi vielä paljon parannettavaa. Yritysten in-bound- ja outbound-markkinoinnin suhde on usein hyvin polarisoitunut jompaankumpaan, ja se taas henkilökohtaisissa haastatteluissa mukana olleiden mielestä ei ole tehokkain mahdolli-nen keino hoitaa markkinointia.
Tutkimuksen perusteella voidaankin päätellä, että yritysten tulisi tulevaisuudessa panostaa Inbound- ja Outbound-markkinoinnin tiiviimpään yhteistyöhön, sekä kehittää yhteneviä mitta-reita markkinoinnin tuomasta voitosta suhteessa alkuperäiseen investointiin. Tätä kautta yri-tyksillä olisi oikeat työkalut resurssien allokoinnin suunnitteluun markkinoinnissa ja näin ollen suurempi mahdollisuus selvitä tulevaisuuden tuomista muutoksista ja haasteista markkinoinnin kentällä.
Työ tehtiin toimeksiantona Helsinki Sales Academylle ja työn tavoitteena oli kartoittaa, mikä on yritysten nykyinen tila inbound- ja outbound-markkinoinnin suhteen. Tutkimuksen lähesty-mistapa oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla yritysten johdonhenkilöitä, jotka ovat tekemisissä inbound-ja outbound-markkinoinnin kanssa päivittäin. Haastattelut tehtiin kahdessa osiossa, joista ensimmäinen on puolikonstruktoitu henkilökohtaisena tapaamisena toteutettu teemahaastattelu ja jälkimmäinen oli puhelinhaastattelu, joista ensimmäisessä kävin kahdella tapaamisella ja puhelinhaastatteluja läpikäytiin yhteensä 25 kappaletta.
Henkilökohtaisessa haastattelussa pääpaino oli kartoittaa inbound/outbound-markkinoinnin haasteita ja tulevaisuuden mahdollisuuksia haastateltavien kokemuksen ja asiantuntemuksen pohjalta. Puhelinhaastattelun kysymykset tarkentuivat henkilökohtaisista haastatteluista saa-dun aineiston perusteella. Puhelinhaastatteluissa otettiin yhteyttä 25:een PK-yritykseen, jotka sijaitsevat pääkaupunkiseudulla, ja niissä pyrittiin saamaan mahdollisimman kattava kuva yri-tysten inbound/outbound–markkinointipanostuksesta ja markkinointikanavien käytöstä.
Tutkimuksesta käy ilmi, että yrityksillä on jo käytössä jonkun verran markkinointikanavia, mut-ta eri markkinointikanavien hyödyntämisessä olisi vielä paljon parannettavaa. Yritysten in-bound- ja outbound-markkinoinnin suhde on usein hyvin polarisoitunut jompaankumpaan, ja se taas henkilökohtaisissa haastatteluissa mukana olleiden mielestä ei ole tehokkain mahdolli-nen keino hoitaa markkinointia.
Tutkimuksen perusteella voidaankin päätellä, että yritysten tulisi tulevaisuudessa panostaa Inbound- ja Outbound-markkinoinnin tiiviimpään yhteistyöhön, sekä kehittää yhteneviä mitta-reita markkinoinnin tuomasta voitosta suhteessa alkuperäiseen investointiin. Tätä kautta yri-tyksillä olisi oikeat työkalut resurssien allokoinnin suunnitteluun markkinoinnissa ja näin ollen suurempi mahdollisuus selvitä tulevaisuuden tuomista muutoksista ja haasteista markkinoinnin kentällä.