Oppilaitosorganisaation tilavuokraus ulkopuolisille asiakkaille : Case: Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Kiinteistöliikelaitos
Jankkila, Anu (2016)
Jankkila, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603203384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603203384
Tiivistelmä
Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä on tapahtunut muutoksia viime vuosina, kun siihen on liittynyt uusia oppilaitoksia. Muutosten myötä Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä on havaittu tarvetta muuttaa vanhoja käytänteitä. Yksi selvittämistä tarvitseva asia oli ulkopuolisten asiakkaiden tilavuokraukset.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimuksella vertailemalla Jyväskylän ammattikorkeakoulun sekä Jyväskylän yliopiston tilavuokrauskäytäntöjä Jyväskylän koulutuskuntayhtymän tämän hetkiseen tilavuokrauskäytäntöön. Tavoitteena oli löytää ammattikorkeakoulun ja yliopiston tilavuorauskäytännöistä hyviä esimerkkejä koulutuskuntayhtymälle ja tehdä esimerkeistä niiden mukainen kehitysehdotus Kiinteistöliikelaitokselle.
Vertailuun soveltuvaa tietoa tutkimukseen saatiin haastatteluista ja haastattelujen tuloksena tehtiin yhteenveto Kiinteistöliikelaitokselle. Tuloksena tutkimuksessa saatiin, että vain yhden tahon tulisi hoitaa ulkopuolisten asiakkaiden tilavuokraukset. Silloin asiakashallinta olisi helpompaa ja taloudellisesti kannattavaa. Tutkimuksen aikana huomattiin jokaisella vertailussa mukana olleella koulutusorganisaatiolla olevan tarvetta räätälöidylle ulkopuolisten asiakkaiden hallintaa tukevalle palvelupaketille.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimuksella vertailemalla Jyväskylän ammattikorkeakoulun sekä Jyväskylän yliopiston tilavuokrauskäytäntöjä Jyväskylän koulutuskuntayhtymän tämän hetkiseen tilavuokrauskäytäntöön. Tavoitteena oli löytää ammattikorkeakoulun ja yliopiston tilavuorauskäytännöistä hyviä esimerkkejä koulutuskuntayhtymälle ja tehdä esimerkeistä niiden mukainen kehitysehdotus Kiinteistöliikelaitokselle.
Vertailuun soveltuvaa tietoa tutkimukseen saatiin haastatteluista ja haastattelujen tuloksena tehtiin yhteenveto Kiinteistöliikelaitokselle. Tuloksena tutkimuksessa saatiin, että vain yhden tahon tulisi hoitaa ulkopuolisten asiakkaiden tilavuokraukset. Silloin asiakashallinta olisi helpompaa ja taloudellisesti kannattavaa. Tutkimuksen aikana huomattiin jokaisella vertailussa mukana olleella koulutusorganisaatiolla olevan tarvetta räätälöidylle ulkopuolisten asiakkaiden hallintaa tukevalle palvelupaketille.