Asiakkaan suomalaisuuden vaikutus B2C-myyntityöhön vaatekaupan alalla
Mellais, Linnea (2016)
Mellais, Linnea
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243557
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka asiakkaan suomalaisuus vaikuttaa myyntityöhön. Tutkimuksen aihe on rajattu niin, että siinä keskitytään vain B2C-myyntiin eli kuluttajamyyntiin. Myös ala on rajattu vaateliikkeissä tapahtuvaan myyntiin.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu suomalaisesta tapakulttuurista, ostoprosessista ja asiakaslähtöisestä myynnistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja menetelmäksi valittiin haastattelu. Haastattelututkimuksen kohderyhmänä olivat vaateliikkeissä myyjän tehtävissä työskentelevät henkilöt. Haastateltavia henkilöitä oli kuusi. Heiltä kaikilta kysyttiin samat tietoperustaa tukevat kysymykset.
Tutkimustulosten ja teorian avulla saatiin vastaus siihen, kuinka asiakkaan suomalaisuus vaikuttaa B2C-myyntiin vaatekaupan alalla. Suomalainen asiakas voi olla hiljainen ja vetäytyvä, mutta haluaa tästä huolimatta tulla palvelluksi. Myyjän on tästä syystä tärkeää osata lukea suomalaista asiakasta. Myyjän täytyy toimia suomalaisen asiakkaan kanssa malttavaisesti. Silti myös myyntitilanteen sujuvuus on asiakkaalle tärkeää.
Tutkimus toteutettiin aikavälillä syyskuu 2015 – maaliskuu 2016.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu suomalaisesta tapakulttuurista, ostoprosessista ja asiakaslähtöisestä myynnistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja menetelmäksi valittiin haastattelu. Haastattelututkimuksen kohderyhmänä olivat vaateliikkeissä myyjän tehtävissä työskentelevät henkilöt. Haastateltavia henkilöitä oli kuusi. Heiltä kaikilta kysyttiin samat tietoperustaa tukevat kysymykset.
Tutkimustulosten ja teorian avulla saatiin vastaus siihen, kuinka asiakkaan suomalaisuus vaikuttaa B2C-myyntiin vaatekaupan alalla. Suomalainen asiakas voi olla hiljainen ja vetäytyvä, mutta haluaa tästä huolimatta tulla palvelluksi. Myyjän on tästä syystä tärkeää osata lukea suomalaista asiakasta. Myyjän täytyy toimia suomalaisen asiakkaan kanssa malttavaisesti. Silti myös myyntitilanteen sujuvuus on asiakkaalle tärkeää.
Tutkimus toteutettiin aikavälillä syyskuu 2015 – maaliskuu 2016.