Rauman kaupungin vammaispalvelutoimiston asiakkaiden tyytyväisyys saamaansa palveluun
Elomaa, Annika (2016)
Elomaa, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603203388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603203388
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suorittaa asiakastyytyväisyyskysely Rauman kaupungin vammaispalvelutoimiston asiakkaille sekä saada tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä saaminsa palveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli, että vammaispalvelutoimiston henkilökunta pystyy saatavan tutkitun tiedon perusteella kehittämään palvelujaan asiakkaidensa toivomaan suuntaan.
Aineiston keruuseen käytettiin toimeksiantajalta saatua valmista kyselylomaketta. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat Rauman kaupungin vammaispalvelutoimiston asiakkaat. Asiakkaiden kokonaislukumäärä on noin 1400. Asiakas voi saada useampaa palvelua. Tutkimusotos oli 300 asiakasta. Aineisto analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla. Tulokset esitetään sanallisesti sekä taulukoiden avulla.
Lähetettyjä kyselylomakkeita palautui 78 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 26 %. Tutkimukseen osallistuneet olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Erityisen tyytyväisiä oltiin myönnettyihin palveluihin sekä vaikutusmahdollisuuksiin palvelusuunnitelmaa tehtäessä. Vastaajat arvostivat myös asiakaspalvelun laatua. Erityisesti vammaispalvelutoimiston työntekijöiden ystä-vällisyyttä korostettiin.
Vastaajat olivat tyytymättömimpiä vammaispalvelutoimiston päivittäiseen puhelinaikaan (arkisin klo 9-10). Puhelinajan koettiin olevan liian lyhyt kestoltaan, ja asioimiseen puhelimitse pitäisi olla mahdollisuus myös iltapäivällä. Lisäksi tiedonsaanti saatavilla olevista palveluista koettiin puutteelliseksi.
Tutkimustulosten mukaan vastaajat eivät tiedä omasta mielestään tarpeeksi saatavilla olevista palveluista. Seuraavan opinnäytetyön aihe voisi olla esite, jossa kerrottaisiin, mitä palveluja voi saada esimerkiksi näkövammainen tai liikuntavammainen henkilö. Jokainen voisi ottaa esitteen, joka koskettaa omaa elämäntilannettaan. Vammaispalvelutoimiston asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa palveluihin tulisi myös tutkia jatkossakin.
Aineiston keruuseen käytettiin toimeksiantajalta saatua valmista kyselylomaketta. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat Rauman kaupungin vammaispalvelutoimiston asiakkaat. Asiakkaiden kokonaislukumäärä on noin 1400. Asiakas voi saada useampaa palvelua. Tutkimusotos oli 300 asiakasta. Aineisto analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla. Tulokset esitetään sanallisesti sekä taulukoiden avulla.
Lähetettyjä kyselylomakkeita palautui 78 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 26 %. Tutkimukseen osallistuneet olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Erityisen tyytyväisiä oltiin myönnettyihin palveluihin sekä vaikutusmahdollisuuksiin palvelusuunnitelmaa tehtäessä. Vastaajat arvostivat myös asiakaspalvelun laatua. Erityisesti vammaispalvelutoimiston työntekijöiden ystä-vällisyyttä korostettiin.
Vastaajat olivat tyytymättömimpiä vammaispalvelutoimiston päivittäiseen puhelinaikaan (arkisin klo 9-10). Puhelinajan koettiin olevan liian lyhyt kestoltaan, ja asioimiseen puhelimitse pitäisi olla mahdollisuus myös iltapäivällä. Lisäksi tiedonsaanti saatavilla olevista palveluista koettiin puutteelliseksi.
Tutkimustulosten mukaan vastaajat eivät tiedä omasta mielestään tarpeeksi saatavilla olevista palveluista. Seuraavan opinnäytetyön aihe voisi olla esite, jossa kerrottaisiin, mitä palveluja voi saada esimerkiksi näkövammainen tai liikuntavammainen henkilö. Jokainen voisi ottaa esitteen, joka koskettaa omaa elämäntilannettaan. Vammaispalvelutoimiston asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa palveluihin tulisi myös tutkia jatkossakin.