AMMATILLISUUS VANHUSTEN HOITOTYÖSSÄ : Koulutustilaisuus palvelukodissa
Rintala, Taina (2016)
Rintala, Taina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603233519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603233519
Tiivistelmä
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää koulutustilaisuuksia Palvelukoti Kaarirannan hoitajille aiheesta ammatillisuus vanhusten hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä hoitajien tietoa ammatillisuudesta vanhusten hoitotyössä. Opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisina tavoitteina oli kehittää opetustaitojaan sekä projektiluontoisen opinnäytetyön suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin oppiminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmena samansisältöisenä koulutuksena, jotka järjestettiin
11.01.2016, 18.01.2016 ja 25.01.2016 Palvelukoti Kaarirannan kerhotilassa. Yhden koulutuksen kesto oli kaksi tuntia. Luennoilla käsiteltiin ammatillisuuden ilmenemistä vanhustyössä kuten hoitotyön arvoja ja holistista ihmiskäsitystä, potilaita ja hoitajia koskevia hoitotyön periaatteita vanhustyössä, terveydenhuollon toimintaa ohjaavia periaatteita sekä hoitajan toimintaa ohjaavia lakeja, säädöksiä ja suosituksia. Lisäksi luennoilla keskusteltiin ammatillisuuden ilmenemisestä Kaarirannassa ja Kaarirannan hoitotyön periaatteista. Koulutustilaisuuksiin osallistui yhteensä 20 hoitajaa, joista 16 oli Kaarirannan ryhmäkodeilta ja neljä olivat Kaarirannan palveluasunnoilta.
Luentoihin osallistuneilta pyydettiin palautetta tiedon saannin riittävyydestä, koulutuksen vastaavuudesta työyhteisön tarpeisiin ja opinnäytetyöntekijän onnistumisesta kouluttajana palautelomakkeella. Lähes kaikki osallistujat antoivat palautteen. Palautteen mukaan koulutus herätti ajatuksia, osallistujat saivat monipuolista tietoa ja luento vastasi työyhteisön tarpeita sekä opinnäytetyöntekijä onnistui kouluttajana melko hyvin.
Opinnäytetyöntekijä kehittyi projektin suunnittelemisessa, toteuttamisessa sekä arvioinnissa. Opinnäytetyöntekijän taidot koulutustilaisuuden järjestämisessä kehittyivät luentojen aikana.
Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin selvittää esimerkiksi tämän koulutuksen vaikuttavuutta hoitajien ammatilliseen kehitykseen vanhusten hoitotyössä. Tutkimus voitaisiin toteuttaa haastattelemalla tähän koulutukseen osallistuneita hoitajia. Tulevaisuudessa uutena projektina voitaisiin järjestää esimerkiksi koulutus ammatillisesta vuorovaikutuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmena samansisältöisenä koulutuksena, jotka järjestettiin
11.01.2016, 18.01.2016 ja 25.01.2016 Palvelukoti Kaarirannan kerhotilassa. Yhden koulutuksen kesto oli kaksi tuntia. Luennoilla käsiteltiin ammatillisuuden ilmenemistä vanhustyössä kuten hoitotyön arvoja ja holistista ihmiskäsitystä, potilaita ja hoitajia koskevia hoitotyön periaatteita vanhustyössä, terveydenhuollon toimintaa ohjaavia periaatteita sekä hoitajan toimintaa ohjaavia lakeja, säädöksiä ja suosituksia. Lisäksi luennoilla keskusteltiin ammatillisuuden ilmenemisestä Kaarirannassa ja Kaarirannan hoitotyön periaatteista. Koulutustilaisuuksiin osallistui yhteensä 20 hoitajaa, joista 16 oli Kaarirannan ryhmäkodeilta ja neljä olivat Kaarirannan palveluasunnoilta.
Luentoihin osallistuneilta pyydettiin palautetta tiedon saannin riittävyydestä, koulutuksen vastaavuudesta työyhteisön tarpeisiin ja opinnäytetyöntekijän onnistumisesta kouluttajana palautelomakkeella. Lähes kaikki osallistujat antoivat palautteen. Palautteen mukaan koulutus herätti ajatuksia, osallistujat saivat monipuolista tietoa ja luento vastasi työyhteisön tarpeita sekä opinnäytetyöntekijä onnistui kouluttajana melko hyvin.
Opinnäytetyöntekijä kehittyi projektin suunnittelemisessa, toteuttamisessa sekä arvioinnissa. Opinnäytetyöntekijän taidot koulutustilaisuuden järjestämisessä kehittyivät luentojen aikana.
Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin selvittää esimerkiksi tämän koulutuksen vaikuttavuutta hoitajien ammatilliseen kehitykseen vanhusten hoitotyössä. Tutkimus voitaisiin toteuttaa haastattelemalla tähän koulutukseen osallistuneita hoitajia. Tulevaisuudessa uutena projektina voitaisiin järjestää esimerkiksi koulutus ammatillisesta vuorovaikutuksesta.