ALLE 3-VUOTIAIDEN LASTEN PÄIVÄHOITOON SOPEUTUMINEN JOUKAHAISEN PÄIVÄKODISSA : Tutkimus työntekijöiden ja lasten vanhempien näkökulmasta
Heikkilä, Anniina (2015)
Heikkilä, Anniina
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli alle 3-vuotiaiden lasten päivähoitoon sopeutuminen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Joukahaisen päiväkodin kanssa Ylivieskassa. Opinnäytetyö toteutettiin yksilötyönä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alle 3-vuotiaiden lasten hoitoon sopeutumisen tukemiseksi käytettyjä toimintatapoja ja työmuotoja sekä niiden vaikuttavuutta. Tarkoituksena oli myös selvittää lasten vanhempien tietämystä sopeutumisen tukemisesta päiväkodissa, ja vanhempien näkemystä oman lapsen hoitoon sopeutumisesta. Tavoitteena oli viedä tutkittu tieto päiväkodin työntekijöille.
Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin päivähoitoon sopeutuminen ja käsiteltiin sopeutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Sopeutumiseen vaikuttavista tekijöistä nostettiin esille lapsen yksilölliset piirteet sekä päivähoidon rakenne- ja laatutekijät.
Opinnäytetyö oli empiirinen tutkimus. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto kerättiin päiväkodin työntekijöiltä ryhmähaastatteluna ja lasten vanhemmilta kyselylomakkeella.
Lapset olivat sopeutuneet hoitoon hyvin ja lyhyessä ajassa. Päiväkodin työntekijöillä oli käytössä monia toimintatapoja ja työmuotoja, joilla autettiin lapsia sopeutumaan. Niitä olivat muun muassa kasvatuskumppanuus, omahoitajuus, pehmeä lasku, turvaesineen käyttö, herkkä ja läsnä oleva aikuinen sekä vanhemmista puhuminen lapselle. Vanhemmat olivat hyvin tietoisia siitä, miten päiväkodissa autetaan lasta sopeutumaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alle 3-vuotiaiden lasten hoitoon sopeutumisen tukemiseksi käytettyjä toimintatapoja ja työmuotoja sekä niiden vaikuttavuutta. Tarkoituksena oli myös selvittää lasten vanhempien tietämystä sopeutumisen tukemisesta päiväkodissa, ja vanhempien näkemystä oman lapsen hoitoon sopeutumisesta. Tavoitteena oli viedä tutkittu tieto päiväkodin työntekijöille.
Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin päivähoitoon sopeutuminen ja käsiteltiin sopeutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Sopeutumiseen vaikuttavista tekijöistä nostettiin esille lapsen yksilölliset piirteet sekä päivähoidon rakenne- ja laatutekijät.
Opinnäytetyö oli empiirinen tutkimus. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto kerättiin päiväkodin työntekijöiltä ryhmähaastatteluna ja lasten vanhemmilta kyselylomakkeella.
Lapset olivat sopeutuneet hoitoon hyvin ja lyhyessä ajassa. Päiväkodin työntekijöillä oli käytössä monia toimintatapoja ja työmuotoja, joilla autettiin lapsia sopeutumaan. Niitä olivat muun muassa kasvatuskumppanuus, omahoitajuus, pehmeä lasku, turvaesineen käyttö, herkkä ja läsnä oleva aikuinen sekä vanhemmista puhuminen lapselle. Vanhemmat olivat hyvin tietoisia siitä, miten päiväkodissa autetaan lasta sopeutumaan.