Kohti valmentavaa johtamista : Suunnitelma valmentavan johtamisen taitojen kehittämiseksi Etelä-Suomen rikosseuraamusalueen yhdyskuntaseuraamustoimistoissa
Virkkunen, Terhi (2016)
Virkkunen, Terhi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303655
Tiivistelmä
Rikosseuraamuslaitoksen toiminnan suunnittelussa on nostettu keskeisimmäksi tavoitteeksi johtamisen kehittäminen osaamisen johtamisen suuntaan ja valmentavan johtamisen periaatteiden mukaisesti. Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää Etelä-Suomen rikosseuraamusalueen yhdyskuntaseuraamustoimistojen esimiesten kokemuksia valmentavan johtamisen taidoistaan sekä tehdä suunnitelma taitojen kehittämiseksi.
Työssä on käytetty osaamisen johtamisen kokonaismallin teoriaa sekä kuvattu valmentavan johtamisen ydintaitoja; tiimin johtamista, yksilöiden johtamista sekä itsensä johtamista. Kehittämishanke toteutettiin osallistuvan toimintatutkimuksen avulla niin, että prosessissa oli kolme sykliä. Ensimmäisessä syklissä pyrittiin selvittämään esimiesten kokemuksia valmentavan johtamisen taidoista kyselyllä. Toisessa syklissä työstettiin aiemmasta kyselystä saatujen tietojen perusteella ryhmäkeskustelussa suunnitelmaa ja kolmannessa syklissä suunnitelmaa tarkennettiin pyydettyjen kommenttien perusteella.
Lopputuotteena valmistui suunnitelma valmentavan johtamisen taitojen kehittämiseksi. Suunnitelma rakentuu osaamisen johtamisen kokonaismallin mukaisesti kattaen organisaation, yksikön ja yksilön tasot. Eri tasoilla kuvataan tasojen keskeisimmät työskentelyn osaalueet kuten kirjaaminen, käsitteen määrittely, koulutus, harjoittelu ja arviointi. Keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi nousi suunnitelman jatkotyöstäminen, osaamiskartoituksen laatiminen ja toteuttaminen, arvioinnin kehittäminen sekä koulutusten suunnittelu.
Työssä on käytetty osaamisen johtamisen kokonaismallin teoriaa sekä kuvattu valmentavan johtamisen ydintaitoja; tiimin johtamista, yksilöiden johtamista sekä itsensä johtamista. Kehittämishanke toteutettiin osallistuvan toimintatutkimuksen avulla niin, että prosessissa oli kolme sykliä. Ensimmäisessä syklissä pyrittiin selvittämään esimiesten kokemuksia valmentavan johtamisen taidoista kyselyllä. Toisessa syklissä työstettiin aiemmasta kyselystä saatujen tietojen perusteella ryhmäkeskustelussa suunnitelmaa ja kolmannessa syklissä suunnitelmaa tarkennettiin pyydettyjen kommenttien perusteella.
Lopputuotteena valmistui suunnitelma valmentavan johtamisen taitojen kehittämiseksi. Suunnitelma rakentuu osaamisen johtamisen kokonaismallin mukaisesti kattaen organisaation, yksikön ja yksilön tasot. Eri tasoilla kuvataan tasojen keskeisimmät työskentelyn osaalueet kuten kirjaaminen, käsitteen määrittely, koulutus, harjoittelu ja arviointi. Keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi nousi suunnitelman jatkotyöstäminen, osaamiskartoituksen laatiminen ja toteuttaminen, arvioinnin kehittäminen sekä koulutusten suunnittelu.