Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

3.-4. luokkien integroitujen opetusryhmien toimivuus Salossa

Kallio, Minna; Luoma, Mikaela (2016)

Avaa tiedosto
Kallio Luoma_Minna Mikaela.pdf (553.0Kt)
Lataukset: 


Kallio, Minna
Luoma, Mikaela
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604033788
Tiivistelmä
Integraatio erityisopetuksessa viittaa tasa-arvoisuuteen ja täyteen osallistumisoikeuteen oppilaiden kesken. Tavoitteena on, että oppilaalla on tasavertainen mahdollisuus oppia yhdessä muiden ikätovereidensa kanssa. Käytännössä se tarkoittaa oppilaan, jolla on erityisen tuen päätös tai jolla oppiminen on muuten haasteellista, sijoittamista osittain yleisopetuksen ryhmään.
Tämän kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien ja oppilaiden vanhempien kokemuksia integroiduista opetusryhmistä Salossa. Tavoitteena on kerätä tietoa, jolla voidaan kehittää integroitua opetusta. Tutkimusaineiston kerääminen alkoi syksyllä 2015. Aineistoa kerättiin kahdelta integroidun luokan opettajalta, sekä oppilaiden vanhemmilta kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi yksi integroidun luokanopettaja ja kolme integroidun oppilaan vanhempaa. Pienen vastausprosentin vuoksi opettajille lähetimme lisäksi sähköpostikyselyn, johon vastasi yksi opettaja. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että integroitujen opetusryhmien suuret ryhmäkoot koettiin sekä hyväksi, että huonoksi asiaksi. Koettiin, että suuret ryhmäkoot ovat osasyynä heikompaan yksilölliseen opetukseen ja keskittymiskyvyn sekä työrauhan puutteeseen. Tuloksista kävi myös ilmi, että resursseja ei ole varattu riittävästi opetuksen suunnitteluun, ja että aina integrointi ei tapahdu oppilaan edun mukaisesti. Tästä saattaa seurata, että oppilaan oikeus opiskella pienessä ryhmässä voi unohtua. Hyvinä asioina koettiin vertaisoppi, oppilaiden sosiaalistuminen ja se, että opetustilanteissa on useampi aikuinen samaan aikaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste