Erityisherkkä lapsi varhaiskasvatuksen ympäristöissä
Kortesoja, Tiina (2016)
Kortesoja, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053864
Tiivistelmä
Opinnäytetyötutkimuksen tarkoituksena oli kehittää ja aikaansaada varhaiskasvattajille ohjaustoiminnan menetelmiä, joilla varhaiskasvatusikäisen erityisherkän lapsen onnistumisympäristöä voidaan luoda varhaiskasvatusympäristöissä sekä tavoittaa ohjaustoiminnan näkökulmasta asioita, joilla erityisherkän lapsen kokemia haasteita voidaan ennaltaehkäistä ja purkaa. Opinnäytetyötutkimuksen tarkoituksena oli tuoda varhaiskasvatusikäisten lasten erityisherkkyyden piirteet esille luonnollisena ominaisuutena. Erityisherkkyys, herkkyys tai sensitiivisyys on synnynnäinen ominaisuus ja ilmiönä neutraali.
Opinnäytetyötutkimus on suunnattu muun muassa varhaiskasvatuksen ammattilaisille, mutta opinnäytetyötutkimuksen tuloksista voivat hyötyä kaikki erityisherkistä lapsista tai ohjaustoiminnan menetelmistä kiinnostuneet henkilöt. Tutkimusaineiston kerääminen tapahtui parihaastattelulla ja haastateltaviksi valikoituivat kaksi asiantuntijaa, joiden laaja-alainen osaaminen heijastui tutkimustuloksissa.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen ympäristöissä voidaan erityisherkkä lasta tukea ja ohjata erilaisin keinoin ja menetelmin. Opinnäytetyöprosessissa löytyneet ja tässä opinnäytetyöraportissa esitetyt keinot ja menetelmät ovat sellaisia, joita varhaiskasvatuksen ympäristöissä voidaan hyödyntää. Ne eivät vaadi suuria taloudellisia resursointeja vaan ovat käytännönläheisiä ja helposti toteutettavia erilaisissa ympäristöissä. Erityisherkkyys näyttäytyy erilaisena jokaisen erityisherkän kohdalla, erityisherkkyys on täysin neutraali ilmiö ja sen ilmenemismuodot vaihtelevat suuresti yksilöiden välillä.
Tämän opinnäytetyön jatkotutkimuksina voitaisiin kokeilla ja havainnoida kuvailtuja erityisherkille lapsille sopivia keinoja ja menetelmiä varhaiskasvatuksen ympäristöissä. Toinen mielenkiintoinen tutkimuskohde olisi ulospäinsuuntautuneet ja elämyshakuiset erityisherkät lapset. Tämän opinnäytetyötutkimuksen mukaan heitä varhaiskasvatusympäristöissä on, mutta heidän tunnistamisensa on usein haastavaa.
Opinnäytetyötutkimus on suunnattu muun muassa varhaiskasvatuksen ammattilaisille, mutta opinnäytetyötutkimuksen tuloksista voivat hyötyä kaikki erityisherkistä lapsista tai ohjaustoiminnan menetelmistä kiinnostuneet henkilöt. Tutkimusaineiston kerääminen tapahtui parihaastattelulla ja haastateltaviksi valikoituivat kaksi asiantuntijaa, joiden laaja-alainen osaaminen heijastui tutkimustuloksissa.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen ympäristöissä voidaan erityisherkkä lasta tukea ja ohjata erilaisin keinoin ja menetelmin. Opinnäytetyöprosessissa löytyneet ja tässä opinnäytetyöraportissa esitetyt keinot ja menetelmät ovat sellaisia, joita varhaiskasvatuksen ympäristöissä voidaan hyödyntää. Ne eivät vaadi suuria taloudellisia resursointeja vaan ovat käytännönläheisiä ja helposti toteutettavia erilaisissa ympäristöissä. Erityisherkkyys näyttäytyy erilaisena jokaisen erityisherkän kohdalla, erityisherkkyys on täysin neutraali ilmiö ja sen ilmenemismuodot vaihtelevat suuresti yksilöiden välillä.
Tämän opinnäytetyön jatkotutkimuksina voitaisiin kokeilla ja havainnoida kuvailtuja erityisherkille lapsille sopivia keinoja ja menetelmiä varhaiskasvatuksen ympäristöissä. Toinen mielenkiintoinen tutkimuskohde olisi ulospäinsuuntautuneet ja elämyshakuiset erityisherkät lapset. Tämän opinnäytetyötutkimuksen mukaan heitä varhaiskasvatusympäristöissä on, mutta heidän tunnistamisensa on usein haastavaa.