Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hyvinvointiteknologisten ratkaisujen saatavuus ja merkitys korkeakouluopiskeluun

Grumann, Riitta (2016)

 
Avaa tiedosto
grumann_riitta.pdf (496.0Kt)
Lataukset: 


Grumann, Riitta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063912
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hyvinvointiteknologisia ratkaisuja, niiden saatavuutta ja merkitystä korkeakouluopiskeluun. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena oli opiskelun esteettömyyden toteutuminen, opiskelijan erityistarpeiden kartoittaminen ja teknologisten ratkaisujen merkitys opintojen edistymiseen. Tutkimusongelmina olivat : 1) Miten erityistarpeiden varhainen kartoittaminen tehdään? 2) Minkälainen merkitys teknologisilla ratkaisuilla on opintojen mahdollistamiseen ja keskeyttämiseen? 3) Miten teknologisten ratkaisujen saatavuutta voitaisiin kehittää?

Kohderyhminä tässä tutkimuksessa olivat Satakunnan ammattikorkeakoulun eri opetusalojen asiantuntijat ja Ateenan yliopiston Esteettömyysyksikön asiantuntijat. Tutkimus tehtiin Satakunnan ammattikorkeakoulun kohdalta sähköisten teemahaastattelujen muodossa. Ateenan yliopiston Esteettömyysyksikön teemahaastattelut suoritettiin paikan päällä Ateenassa. Aineisto purettiin osittain teema-alueittain litteroimalla ja merkintäkortteja apuna käyttäen. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällön analyysin keinoin.

Tulosten mukaan esteettömyys käsitteenä vaatii rakenteellisen esteettömyyden lisäksi myös muiden esteettömyyden osa-alueiden tunnistamisen ja niiden olemassa olon tiedostamisen. Samoin opiskelijan erityistarpeiden mahdollisimman varhaiseen kartoitukseen tulisi kehittää toimintamalli.

Teknologisten ratkaisujen saatavuuden kohdalla ero oli näiden kahden oppilaitoksen välillä suuri. Satakunnan ammattikorkeakouluun hakeutuu hyvin vähän jos laisinkaan erityistarpeita omaavia opiskelijoita, jonka vuoksi teknologisia ratkaisuja ei juuri ole tarjolla. Lisäksi ammattikorkeakoulun alat koetaan pääosin erityisryhmille epäsopiviksi opiskella mm. harjoittelupaikkojen ja niihin liittyvien tehtävien vuoksi. Suomen lainsäädäntö mahdollistaa myös sen, että ammattikorkeakoulu voi arvioida vaaditun lääkärintodistuksen perusteella hakijan hakukelpoisuuden. Kreikassa on joka korkeakoulun alalle asetettu kiintiöt, jolla varmistetaan erityistarpeita omaavien opiskelijoiden mahdollisuus päästä opiskelemaan.

Oppimista tukevan teknologian ja apuvälineteknologian tulisi olla helpommin saavutettavissa. Samoin opetushenkilökunnan opetusteknologian ohjausta ja apuvälinekoulutusta tulisi lisätä. Asennekasvatus puolestaan lisää opiskelun tasavertaisuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste