Competence Development and Management : Developing the Operation Models and Practices in Kpedu
Luomala, Heidi (2016)
Luomala, Heidi
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063948
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä (Kpedu) päivittää strategiaansa. Osana strategiatyötä tehtiin tärkeimmille sidosryhmille kysely, jonka tulosten mukaan henkilöstön osaamisen katsotaan olevan yksi asiantuntijaorganisaation tärkeimmistä tulevaisuuden menestysteki-jöistä.
Toimeksianto oli suunnitella organisaatiolle systemaattinen osaamisen johtamisen ja sen kehittämisen toimintamalli sekä selkeä kuvaus, jossa konkreettisesti yhdistyvät kaikki osaamiseen liittyvät elementit strategiasta yksilötasolle. Tavoitteena oli kehittää Kpedun osaamisen kehittämiseen ja sen johtamiseen liittyviä toimintamalleja ja käytäntöjä niin, että työntekijät ymmärtävät oman roolinsa ja osaamisensa merkityksen osana koko organisaation perustehtävää alueellisena ammatillisen koulutuksen järjestäjänä.
Toimeksiannon aluksi toteutettiin sähköinen itsearviointikysely, jolla pyrittiin tunnistamaan Kpedun osaamisen kehittämisen ja sen johtamisen nykytilan vahvuudet, kehittämiskohteet sekä hyvät käytän-teet. Lisäksi haluttiin selvittää millaista osaamista Kpedussa tarvitaan tulevaisuudessa ja mihin osa-alueisiin sen tulisi keskittyä tulevalla toimintakaudella. Itsearvioinnin tuloksia hyödynnetään lisäksi uuden henkilöstöstrategian- ja suunnitelman valmistelussa, osaamisen kehittämiseen liittyvien tavoit-teiden toimeenpanossa sekä HR-käytäntöjen kehittämisessä. Itsearvioinnin perusteella Kpedu on ke-hittyvällä tasolla osaamisen kehittämisessä ja sen johtamisessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät kuvaukset henkilöstön kehittämisen kokonaisuudesta Demingin laatuympyrän mukaan ja osaamisen kehittämisen osa-alueet yhdistävästä punaisesta langasta (osaa-misalueet). Oppimistapojen 70-20-10 malli, uusien ominaisuuksien käyttöönottaminen HR-järjestelmissä, sähköisten palautteiden kerääminen sekä henkilöstöstrategian mittariston uusimiseen liittyvät toimenpiteet olivat konkreettisia ehdotuksia, joilla osaamisen kehittämistä voidaan edistää Kpedun strategiaa tukevasti.
Menestymisen kannalta tärkeintä on tehdä Kpedun strategiasta ja tavoitteista niin yksinkertaisia, että yksittäinen työntekijä tehtävästä riippumatta pystyy päivittäin samaistumaan niihin omassa työssään.
Toimeksianto oli suunnitella organisaatiolle systemaattinen osaamisen johtamisen ja sen kehittämisen toimintamalli sekä selkeä kuvaus, jossa konkreettisesti yhdistyvät kaikki osaamiseen liittyvät elementit strategiasta yksilötasolle. Tavoitteena oli kehittää Kpedun osaamisen kehittämiseen ja sen johtamiseen liittyviä toimintamalleja ja käytäntöjä niin, että työntekijät ymmärtävät oman roolinsa ja osaamisensa merkityksen osana koko organisaation perustehtävää alueellisena ammatillisen koulutuksen järjestäjänä.
Toimeksiannon aluksi toteutettiin sähköinen itsearviointikysely, jolla pyrittiin tunnistamaan Kpedun osaamisen kehittämisen ja sen johtamisen nykytilan vahvuudet, kehittämiskohteet sekä hyvät käytän-teet. Lisäksi haluttiin selvittää millaista osaamista Kpedussa tarvitaan tulevaisuudessa ja mihin osa-alueisiin sen tulisi keskittyä tulevalla toimintakaudella. Itsearvioinnin tuloksia hyödynnetään lisäksi uuden henkilöstöstrategian- ja suunnitelman valmistelussa, osaamisen kehittämiseen liittyvien tavoit-teiden toimeenpanossa sekä HR-käytäntöjen kehittämisessä. Itsearvioinnin perusteella Kpedu on ke-hittyvällä tasolla osaamisen kehittämisessä ja sen johtamisessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät kuvaukset henkilöstön kehittämisen kokonaisuudesta Demingin laatuympyrän mukaan ja osaamisen kehittämisen osa-alueet yhdistävästä punaisesta langasta (osaa-misalueet). Oppimistapojen 70-20-10 malli, uusien ominaisuuksien käyttöönottaminen HR-järjestelmissä, sähköisten palautteiden kerääminen sekä henkilöstöstrategian mittariston uusimiseen liittyvät toimenpiteet olivat konkreettisia ehdotuksia, joilla osaamisen kehittämistä voidaan edistää Kpedun strategiaa tukevasti.
Menestymisen kannalta tärkeintä on tehdä Kpedun strategiasta ja tavoitteista niin yksinkertaisia, että yksittäinen työntekijä tehtävästä riippumatta pystyy päivittäin samaistumaan niihin omassa työssään.