Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

En undersökning i hur konsulenter för skönhetsprodukter anser att printmaterialet för en specifik försäljningskampanj har påverkat konsumenternas köpintresse och köpsbeslut

Seppälä, Ida-Lotta (2016)

Avaa tiedosto
Examensarbete.pdf (3.943Mt)
Lataukset: 


Seppälä, Ida-Lotta
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053871
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker hur det visuella printmaterialet för en specifik kampanj har påverkat kunderna uppvisade köpintresse och köpbeslut enligt hur konsulenter för vissa skönhetsvarumärken. Konkurrensen mellan varuhus och varumärken blir hela tiden hårdare. Det har forskats mycket i hur marknadsföring av skönhetsprodukter påverkar kunden men mycket mindre i hur en visuell kampanjkatalog påverkar kundernas uppmärksamhet och intresse för köpbeslut. Syftet med denna undersökning är att fastställa om kampanjkatalogen har lockat kunder till varuhuset i tänkt utsträckning och om de specialerbjudna produkterna i kampanjkatalogen var tillräckligt tilltalande för kunderna så att de ledde till köpbeslut. Forskningsmetoden har varit kvalitativ. Sju semi-strukturerade intervjuer har gjorts för insamlingen av relevant data för undersökningen. En representant för varje varumärke som hade haft ett eget uppslag i kampanjkatalogen intervjuades genom en intervju på internet och svaren analyserades med hjälp av den visuella marknadskommunikations modellen. Respondenternas svar visar att kampanjkatalogen är det viktigaste mediet för marknadsföringen av själva kampanjen och lockade effektivt kunderna till varuhuset. Undersökningen visar att de flesta kunder som uppvisade köpintresse och köpbeslut var lojala kunder till både varuhuset och varumärkena ifråga. Kundernas köpintresse och köpbeslut påverkas dock starkast av det mycket reducerade priserna för produkterna i kampanjkatalogen. Betydligt mindre intresse visades för normalprissatta produkter. Undersökningens viktigaste slutsats är att en förbättring av kampanjkatalogens layout och utnyttjande av mera exklusiva specialerbjudanden kunde väcka starkare köpintresse och köpbeslut hos kunderna, vilket vore till fördel för hela kampanjen och speciellt för de varumärken som presenteras i kampanjkatalogen. Detta skulle bidra till att kampanjkatalogen fungerade mindre som en realisationskatalog och varje varumärkesuppslag vore en produkthelhet och som sporrar kunderna till att pröva helt nya produkter.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste