Osuuskauppa Keskimaan kampanjoiden suunnittelu- ja seurantaprosessien kehittäminen
Koski, Satu (2016)
Koski, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604074017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604074017
Tiivistelmä
Kiristyvän kilpailun myötä hinnasta on tullut entistä merkittävämpi valintakriteeri kuluttajalle. Jotta Osuuskauppa Keskimaan on mahdollista pysyä hintakilpailussa mukana, tarvitaan myös markkinoinnissa entistä toimivampia prosesseja. Toimivat prosessit mahdollistavat aiempaa vaikuttavampien ja osuvampien kampanjoiden toteuttamisen ja sitä kautta paremman panos-tuotossuhteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli Osuuskauppa Keskimaan kampanjoiden suunnittelu- ja seurantaprosessien kehittäminen toimivan mallin avulla. Malli sisälsi prosessin kuvauksen ja työkalut suunnittelun ja seurannan tueksi.
Tutkimusstrategiaksi valittiin kehittämistutkimus. Tutkimuksessa käytettiin menetelmätriangulaatiota: tutkimusaineistoa kerättiin sekä kvantitatiivisella että kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä syksyn 2015 aikana. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Osuuskauppa Keskimaan ryhmäpäälliköille ja laadullinen tutkimus teemahaastatteluilla valittujen osuuskauppojen markkinoinnin parissa työskenteleville.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat tarpeen kampanjasuunnittelun ja -seurantaprosessien kehittämiselle. Tuloksena syntyi toimivan kampanjasuunnittelun ja -seurannan prosessikuvaus, jonka avulla on mahdollista toteuttaa aiempaa vaikuttavampia kampanjoita. Prosessikuvauksen lisäksi luotiin työkalut kampanjoiden suunnittelun ja seurannan tueksi.
Jatkuvasti muuttuva markkinoinnin maailma vaatii kehittymis- ja kehittämishalua sekä käytössä olevien resurssien oikeaa suuntaamista. Vaikuttavat ja osuvat kampanjat eivät synny ilman toimivaa markkinoinnin johtamista, suunnittelua, seurantaa ja niiden prosesseja. Erityisesti kampanjoiden seurannan kehittämisen myötä saatavat opit mahdollistavat aiempaa paremman panos-tuotos-suhteen ja vaikuttavammat kampanjat.
Tutkimusstrategiaksi valittiin kehittämistutkimus. Tutkimuksessa käytettiin menetelmätriangulaatiota: tutkimusaineistoa kerättiin sekä kvantitatiivisella että kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä syksyn 2015 aikana. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Osuuskauppa Keskimaan ryhmäpäälliköille ja laadullinen tutkimus teemahaastatteluilla valittujen osuuskauppojen markkinoinnin parissa työskenteleville.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat tarpeen kampanjasuunnittelun ja -seurantaprosessien kehittämiselle. Tuloksena syntyi toimivan kampanjasuunnittelun ja -seurannan prosessikuvaus, jonka avulla on mahdollista toteuttaa aiempaa vaikuttavampia kampanjoita. Prosessikuvauksen lisäksi luotiin työkalut kampanjoiden suunnittelun ja seurannan tueksi.
Jatkuvasti muuttuva markkinoinnin maailma vaatii kehittymis- ja kehittämishalua sekä käytössä olevien resurssien oikeaa suuntaamista. Vaikuttavat ja osuvat kampanjat eivät synny ilman toimivaa markkinoinnin johtamista, suunnittelua, seurantaa ja niiden prosesseja. Erityisesti kampanjoiden seurannan kehittämisen myötä saatavat opit mahdollistavat aiempaa paremman panos-tuotos-suhteen ja vaikuttavammat kampanjat.