Median rooli lapsiperheissä : mediakasvatusmateriaali pienten lasten vanhemmille
Koski, Meri-Tuulia; Tanskanen-Lehti, Kirsi (2016)
Koski, Meri-Tuulia
Tanskanen-Lehti, Kirsi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084052
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa terveydenhoitajia tukemaan pienten lasten vanhempia mediakasvatustehtävässään. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Turun kaupungin hyvinvointitoimialan toimeksiantona.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsaus käsittelee mediankäyttöä lapsuuden eri ikäkausina, vanhempien suhdetta lasten mediankäyttöön, median vaikutuksia pienen lapsen kehitykseen sekä keinoja median haittojen vähentämiseksi. Sähköinen media on yhä suurempi ja vakiintuneempi osa lapsiperheiden arkea medialaitteiden ja -sisältöjen lisääntyessä. Median liiallisella tai ohjailemattomalla käytöllä on todettu olevan kielteisiä vaikutuksia lapsen hyvinvoinnille ja kehitykselle. Liialliselle tai vääränlaiselle medialle altistumisen ehkäisemiseksi lasten ruutuaikaa on pyritty rajoittamaan. Laitteiden ja ohjelmatarjonnan lisääntyminen merkitsee kuitenkin uutta haastetta lasten mediankäytön valvonnalle.
Vanhempi on vastuussa perheen mediankäytöstä ja lapsen mediankäytön malli. Myös vanhemman oma mediankäyttö heijastuu lapseen. Vanhempien liiallinen mediaan uppoutuminen voi mahdollisesti häiritä vauvan ja vanhemman välisen kiintymyssuhteen muodostumista. Median haitallisia vaikutuksia voidaan vähentää lisäämällä vanhempien tietämystä mediasta ja sen vaikutusmekanismeista.
Tuoreeseen tutkimustietoon pohjautuen luotiin mediakasvatusmateriaali, jota terveydenhoitaja voi hyödyntää lasta odottavien ja pienten lasten vanhempien mediakasvatuksessa. Materiaalin tarkoituksena on herätellä vanhempia pohtimaan omaa ja perheensä mediankäyttöä sekä rooliaan lapsen mediakasvatuksessa ja tunnistamaan muutostarpeensa. Pyrkimyksenä on saada vanhemmat kiinnittämään huomionsa mediankäyttöön jo vanhemmuuden alkutaipaleella ja siten vaikuttaa perheiden mediankäyttöön mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsaus käsittelee mediankäyttöä lapsuuden eri ikäkausina, vanhempien suhdetta lasten mediankäyttöön, median vaikutuksia pienen lapsen kehitykseen sekä keinoja median haittojen vähentämiseksi. Sähköinen media on yhä suurempi ja vakiintuneempi osa lapsiperheiden arkea medialaitteiden ja -sisältöjen lisääntyessä. Median liiallisella tai ohjailemattomalla käytöllä on todettu olevan kielteisiä vaikutuksia lapsen hyvinvoinnille ja kehitykselle. Liialliselle tai vääränlaiselle medialle altistumisen ehkäisemiseksi lasten ruutuaikaa on pyritty rajoittamaan. Laitteiden ja ohjelmatarjonnan lisääntyminen merkitsee kuitenkin uutta haastetta lasten mediankäytön valvonnalle.
Vanhempi on vastuussa perheen mediankäytöstä ja lapsen mediankäytön malli. Myös vanhemman oma mediankäyttö heijastuu lapseen. Vanhempien liiallinen mediaan uppoutuminen voi mahdollisesti häiritä vauvan ja vanhemman välisen kiintymyssuhteen muodostumista. Median haitallisia vaikutuksia voidaan vähentää lisäämällä vanhempien tietämystä mediasta ja sen vaikutusmekanismeista.
Tuoreeseen tutkimustietoon pohjautuen luotiin mediakasvatusmateriaali, jota terveydenhoitaja voi hyödyntää lasta odottavien ja pienten lasten vanhempien mediakasvatuksessa. Materiaalin tarkoituksena on herätellä vanhempia pohtimaan omaa ja perheensä mediankäyttöä sekä rooliaan lapsen mediakasvatuksessa ja tunnistamaan muutostarpeensa. Pyrkimyksenä on saada vanhemmat kiinnittämään huomionsa mediankäyttöön jo vanhemmuuden alkutaipaleella ja siten vaikuttaa perheiden mediankäyttöön mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.