Disaster management, risk reduction and non-governmental organizations : a case study of the typhoon Haiyan natural disaster in the Philippines 2013
Andersson, Niklas (2016)
Andersson, Niklas
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124207
Tiivistelmä
The thesis consists of a study of natural hazards and disasters as well as disaster management and disaster risk reduction. The thesis focuses on the non-governmental sector and examines disaster management in a case study from a non-governmental organization’s perspective.
The number of people affected by natural disasters have risen since 1950 and the disasters are getting more costly for the society. In the same time poor countries are disproportionately affected by natural disasters. The IPCC states there are a likely link between climate change and natural disasters. However, the overall number of deaths in natural disasters is not rising, due to disaster management development during the last decades.
The thesis study was conducted in cooperation within the network of the Finnish NGO Frikyrklig samverkan and Finlands Svenska Pingstmission. The study aims at answering questions such as “how does natural disaster affect societies in general”, “what is the possible role of a NGO in international disaster management”, “how can an international humanitarian relief operation benefit from NGOs” and “what is important in coordination and cooperation”. The methods used in the study was a case study of the typhoon Haiyan disaster management in the Philippines 2013, an interview and personal communication combined with a survey sent to 1502 people working in the Haiyan relief operation. 89 responded to the survey.
The results shows that the immediate consequences on a society can be very dramatic. The role of NGOs is very important in international disaster management, since they are key players in distributing help to people in need. Coordination in the disaster zone was considered necessary, but the results also shows that there were problems and challenges in for example in information sharing. The survey results also shows that NGOs can have experienced people in the field and their local networks can provide valuable information for the international relief operation.
The large majority (over 75 %) of the survey respondents were happy or somewhat happy with the results of their own organizations relief operation, scoring the operation by a grade of 4 or 5 on a scale of 1-5, 5 being the highest score. Mastersexamensarbetet innehåller en studie i naturfenomen och naturkatastrofer följt av katastrofhantering och riskminimering. Examensarbetet fokuserar på tredje sektorn och studerar katastrofhantering i en fallstudie ur perspektivet av en organisation från tredje sektorn.
Antalet människor som påverkas av naturkatastrofer har ökat sedan 1950 och blir alltmer kostsamma för samhällena. Samtidigt är fattiga länderna oproportionerligt stort drabbade av naturkatastroferna. IPCC menar att det finns en länk mellan klimatförändring och naturkatastrofer. Trots ökningen har ändå antalet dödsoffer inte stigit i samma takt, tack vare utvecklingen av internationell katastrofhantering de senaste decennierna.
Studien gjordes i samarbete med nätverken i de Finländska föreningarna Frikyrklig samverkan och Finlands Svenska Pingstmission. Studien strävar till att söka svar på frågor så som ”hur påverkas samhällen generellt av naturkatastrofer”, ”vilken roll kan tredje sektorn ha i internationell katastrofhantering”, ”hur kan tredje sektorn gynna en internationell humanitär biståndsoperation” och ”vad är viktigt med tanke på samarbete och koordinering”. Metoderna som användes var dels en fallstudie av katastrofarbetet som gjordes efter tyfonen Haiyan i Filippinerna 2013, dels en intervju och personlig kommunikation samt en enkätundersökning som sändes ut till 1502 respondenter som jobbat i katastrofområdet. 89 svar kom in på enkäten.
Resultaten visar att ett samhälle kan påverkas på ett dramatiskt sätt av en naturkatastrof. Tredje sektorn kan ha en mycket viktig roll i internationell katastrofhantering i och med att sektorn är i nyckelposition för att få ut hjälpen till de behövande. Man ansåg att koordinering i katastrofområdet var viktigt, men resultaten visar också på att det fanns utmaningar och problem i t.ex. att dela information. Enkätresultaten visar också på att tredje sektorn kan ha erfaren personal på fältet och att sektorns lokala nätverk kan förse den internationella operationen med värdefull information.
De flesta av enkätens respondenter (över 75 %) ansåg att resultaten från deras egen organisations katastrofresponsoperation var lyckad, poängsatt 4 eller 5 på en skala på 1-5, där 5 var högsta poäng.
The number of people affected by natural disasters have risen since 1950 and the disasters are getting more costly for the society. In the same time poor countries are disproportionately affected by natural disasters. The IPCC states there are a likely link between climate change and natural disasters. However, the overall number of deaths in natural disasters is not rising, due to disaster management development during the last decades.
The thesis study was conducted in cooperation within the network of the Finnish NGO Frikyrklig samverkan and Finlands Svenska Pingstmission. The study aims at answering questions such as “how does natural disaster affect societies in general”, “what is the possible role of a NGO in international disaster management”, “how can an international humanitarian relief operation benefit from NGOs” and “what is important in coordination and cooperation”. The methods used in the study was a case study of the typhoon Haiyan disaster management in the Philippines 2013, an interview and personal communication combined with a survey sent to 1502 people working in the Haiyan relief operation. 89 responded to the survey.
The results shows that the immediate consequences on a society can be very dramatic. The role of NGOs is very important in international disaster management, since they are key players in distributing help to people in need. Coordination in the disaster zone was considered necessary, but the results also shows that there were problems and challenges in for example in information sharing. The survey results also shows that NGOs can have experienced people in the field and their local networks can provide valuable information for the international relief operation.
The large majority (over 75 %) of the survey respondents were happy or somewhat happy with the results of their own organizations relief operation, scoring the operation by a grade of 4 or 5 on a scale of 1-5, 5 being the highest score.
Antalet människor som påverkas av naturkatastrofer har ökat sedan 1950 och blir alltmer kostsamma för samhällena. Samtidigt är fattiga länderna oproportionerligt stort drabbade av naturkatastroferna. IPCC menar att det finns en länk mellan klimatförändring och naturkatastrofer. Trots ökningen har ändå antalet dödsoffer inte stigit i samma takt, tack vare utvecklingen av internationell katastrofhantering de senaste decennierna.
Studien gjordes i samarbete med nätverken i de Finländska föreningarna Frikyrklig samverkan och Finlands Svenska Pingstmission. Studien strävar till att söka svar på frågor så som ”hur påverkas samhällen generellt av naturkatastrofer”, ”vilken roll kan tredje sektorn ha i internationell katastrofhantering”, ”hur kan tredje sektorn gynna en internationell humanitär biståndsoperation” och ”vad är viktigt med tanke på samarbete och koordinering”. Metoderna som användes var dels en fallstudie av katastrofarbetet som gjordes efter tyfonen Haiyan i Filippinerna 2013, dels en intervju och personlig kommunikation samt en enkätundersökning som sändes ut till 1502 respondenter som jobbat i katastrofområdet. 89 svar kom in på enkäten.
Resultaten visar att ett samhälle kan påverkas på ett dramatiskt sätt av en naturkatastrof. Tredje sektorn kan ha en mycket viktig roll i internationell katastrofhantering i och med att sektorn är i nyckelposition för att få ut hjälpen till de behövande. Man ansåg att koordinering i katastrofområdet var viktigt, men resultaten visar också på att det fanns utmaningar och problem i t.ex. att dela information. Enkätresultaten visar också på att tredje sektorn kan ha erfaren personal på fältet och att sektorns lokala nätverk kan förse den internationella operationen med värdefull information.
De flesta av enkätens respondenter (över 75 %) ansåg att resultaten från deras egen organisations katastrofresponsoperation var lyckad, poängsatt 4 eller 5 på en skala på 1-5, där 5 var högsta poäng.