Markkinointiviestinnän kehittäminen : Leila's Hyvät Maut
Ruosteluoma, Jesse (2016)
Ruosteluoma, Jesse
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154440
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toteutettiin kehittämistyönä paikalliselle lähiruokaa valmistavalle yritykselle Leila’s Hyvät Maut. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehitysideoita markkinointiviestintään yritykselle. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä yleisesti markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin kuluttaja- sekä yritysmarkkinoilla. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli analysoida Leila’s Hyvät Maut -yrityksen markkinointiviestinnän nykytilannetta. Kolmantena tavoitteena oli analysoida kilpailijoiden markkinointiviestintää.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään markkinointiviestinnän keinoja. Siinä selvitetään, mitä mahdollisia hyötyjä ja haasteita keinot ja kanavat sisältävät. Käsiteltäviä asioita ovat mm. henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen, suhdetoiminta ja mainonta. Teoriaosuudessa käsitellään myös kuluttajamarkkinointia sekä b-to-b-markkinointia.
Empiirinen osuus sisältää yrityksen nykytilan analysointia, kilpailijoiden analysointia sekä markkinointiviestinnän tavoitteiden ja kohderyhmien määrittelyn. Empiirisessä osuudessa oli tavoitteena tuoda esiin uusia työkaluja ja kehitysideoita toimeksiantajan markkinointiviestintään analyysien ja käsiteltyjen asioiden pohjalta. Kehitysideoita nousi esille pääasiassa verkkomarkkinointiin liittyen, mm. sosiaalisen median kanavien hyödyntämiseen, yritysblogin aloittamiseen ja hakusanamainonnan kokeiluun. Perinteisistä keinoista nousi esille mahdollinen lehtimainonnan kokeilu ja myymälämaistatuksien kehittäminen.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään markkinointiviestinnän keinoja. Siinä selvitetään, mitä mahdollisia hyötyjä ja haasteita keinot ja kanavat sisältävät. Käsiteltäviä asioita ovat mm. henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen, suhdetoiminta ja mainonta. Teoriaosuudessa käsitellään myös kuluttajamarkkinointia sekä b-to-b-markkinointia.
Empiirinen osuus sisältää yrityksen nykytilan analysointia, kilpailijoiden analysointia sekä markkinointiviestinnän tavoitteiden ja kohderyhmien määrittelyn. Empiirisessä osuudessa oli tavoitteena tuoda esiin uusia työkaluja ja kehitysideoita toimeksiantajan markkinointiviestintään analyysien ja käsiteltyjen asioiden pohjalta. Kehitysideoita nousi esille pääasiassa verkkomarkkinointiin liittyen, mm. sosiaalisen median kanavien hyödyntämiseen, yritysblogin aloittamiseen ja hakusanamainonnan kokeiluun. Perinteisistä keinoista nousi esille mahdollinen lehtimainonnan kokeilu ja myymälämaistatuksien kehittäminen.