Itsenäistyvän nuoren arjen- ja elämänhallinnan tukeminen : ohjausmenetelmiä Turun Nuortentalossa
Lehto, Pirkko (2016)
Lehto, Pirkko
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184518
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista on ohjaustyö erityistä tukea tarvitsevien nuorten asumisyksikössä sekä millaisia ohjausmenetelmiä ohjaajat käyttävät itsenäistyvien nuorten arjen- ja elämänhallinnan tukemiseksi. Turun Nuortentalo tarjoaa asumispalveluja nuorille, joilla on vaikeuksia kommunikoinnissaan ja sosiaalisissa suhteissaan. Nuortentalon asukkailla on kielellisiä ja neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia, kuten ADHD ja Aspergerin oireyhtymä. Tutkimuksessa selvitettiin myös mikä tukee ohjaustyötä ja millaisia haasteita Nuortentalon ohjaajat kohtaavat työssään sekä ohjaajien lisäkoulutuksen tarvetta.
Työ on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräämiseksi haastattelin Turun Nuortentalon kuutta vakituista työntekijää. Haastattelut tein keväällä 2015 käyttäen menetelmänä teemahaastattelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että nuorten itsenäistymistä tuetaan vuorovaikutuksen ja konkreettisen ohjauksen kautta. Ohjaajat käyttävät ohjausmenetelminä ratkaisu- ja voimavarakeskeisyyttä, tukikeskusteluja, motivointia, yhdessä tekemistä sekä strukturointia. Ohjaustyötä tukevat työyhteisön yhteiset näkemykset ja tavoitteet, avoin työilmapiiri, työkokemus, koulutus, työnohjaus ja verkostotyö. Haasteellisuutta työhön tuovat asukkaiden moniongelmaisuus ja mielenterveysongelmat. Ohjaajat ovat kiinnostuneita mielenterveyteen ja käytöshäiriöihin liittyvistä koulutuksista.
Työ on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräämiseksi haastattelin Turun Nuortentalon kuutta vakituista työntekijää. Haastattelut tein keväällä 2015 käyttäen menetelmänä teemahaastattelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että nuorten itsenäistymistä tuetaan vuorovaikutuksen ja konkreettisen ohjauksen kautta. Ohjaajat käyttävät ohjausmenetelminä ratkaisu- ja voimavarakeskeisyyttä, tukikeskusteluja, motivointia, yhdessä tekemistä sekä strukturointia. Ohjaustyötä tukevat työyhteisön yhteiset näkemykset ja tavoitteet, avoin työilmapiiri, työkokemus, koulutus, työnohjaus ja verkostotyö. Haasteellisuutta työhön tuovat asukkaiden moniongelmaisuus ja mielenterveysongelmat. Ohjaajat ovat kiinnostuneita mielenterveyteen ja käytöshäiriöihin liittyvistä koulutuksista.