Designlaukut Yhdysvaltain markkinoille
Lindberg, Sanna; Tolkki-Friedrich, Tuija (2016)
Lindberg, Sanna
Tolkki-Friedrich, Tuija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184515
Tiivistelmä
Design ja muoti kiinnostavat edelleen ihmisiä, vaikka taloudellinen tilanne maailmanlaajuisesti olisikin heikko. Laatu on monelle ihmiselle ratkaiseva tekijä tehtäessä ostopäätöstä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja J.S. Fashion Group Oy Ltd on toimintaansa aloitteleva ja vielä tuntematon yritys. Yritys tekee laadukkaita designlaukkuja. Yrityksen perustajalla Satu Jaakkola-Chiarilla on kuitenkin vuosien kokemus laadukkaiden ja yksilöllisten tuotteiden suunnittelusta ja valmistuksesta. Yrityksen tavoitteena olisi päästä Yhdysvaltain markkinoille laukuilla, joiden valmistuksessa on käytetty suomalaista poronsarvea ja -karvaa sekä italialaista nahkaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja Yhdysvaltain markkinoille pääsyyn, brändin tunnetuksi tekemiseen ja mahdollisten kontaktien löytämiseen.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirisessä osiossa käytettiin tutkimusmenetelmänä haastatteluja henkilökohtaisesti ja sähköpostilla. Haastateltavina oli yrityksen perustaja, tuotteen käyttäjiä ja yritysmaailman asiantuntijoita. Sähköpostia lähetettiin useille eri organisaatioille.
Teoriaosiossa perehdyttiin laajasti Yhdysvaltain markkina-alueeseen, historiaan, lainsäädäntöön ja kulttuuriin. Lisäksi selvitettiin markkinointisuunnitelman teoriatausta. Näiden perusteella syntyi markkinointisuunnitelma, joka on luottamuksellinen, eikä aineistoa näy julkisessa raportissa. Yritystoimintaa ja markkinointia käsittelevään kirjallisuuteen tutustuttiin laajasti ja apuna käytettiin myös internetistä saatavaa tietoa.
Tuntemattoman tuotteen vienti Yhdysvaltain markkinoille on erittäin haastavaa. Se vaatii hyvää pohjatyötä, rahaa ja pitkäjänteisyyttä. Oikeiden kontaktien ja yhteistyökumppaneiden löytyminen on ensiarvoisen tärkeää. Johtopäätöksenä oli, että maahan matkustaminen on tärkeää. Siellä oikeiden henkilöiden tapaaminen ja tuotteen esittely alaan liittyvissä tapahtumissa johtaisivat parhaaseen tulokseen. Rahoitus tulisi järjestää kuntoon ja markkinointiin olisi panostettava myös rahallisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantaja J.S. Fashion Group Oy Ltd on toimintaansa aloitteleva ja vielä tuntematon yritys. Yritys tekee laadukkaita designlaukkuja. Yrityksen perustajalla Satu Jaakkola-Chiarilla on kuitenkin vuosien kokemus laadukkaiden ja yksilöllisten tuotteiden suunnittelusta ja valmistuksesta. Yrityksen tavoitteena olisi päästä Yhdysvaltain markkinoille laukuilla, joiden valmistuksessa on käytetty suomalaista poronsarvea ja -karvaa sekä italialaista nahkaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja Yhdysvaltain markkinoille pääsyyn, brändin tunnetuksi tekemiseen ja mahdollisten kontaktien löytämiseen.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirisessä osiossa käytettiin tutkimusmenetelmänä haastatteluja henkilökohtaisesti ja sähköpostilla. Haastateltavina oli yrityksen perustaja, tuotteen käyttäjiä ja yritysmaailman asiantuntijoita. Sähköpostia lähetettiin useille eri organisaatioille.
Teoriaosiossa perehdyttiin laajasti Yhdysvaltain markkina-alueeseen, historiaan, lainsäädäntöön ja kulttuuriin. Lisäksi selvitettiin markkinointisuunnitelman teoriatausta. Näiden perusteella syntyi markkinointisuunnitelma, joka on luottamuksellinen, eikä aineistoa näy julkisessa raportissa. Yritystoimintaa ja markkinointia käsittelevään kirjallisuuteen tutustuttiin laajasti ja apuna käytettiin myös internetistä saatavaa tietoa.
Tuntemattoman tuotteen vienti Yhdysvaltain markkinoille on erittäin haastavaa. Se vaatii hyvää pohjatyötä, rahaa ja pitkäjänteisyyttä. Oikeiden kontaktien ja yhteistyökumppaneiden löytyminen on ensiarvoisen tärkeää. Johtopäätöksenä oli, että maahan matkustaminen on tärkeää. Siellä oikeiden henkilöiden tapaaminen ja tuotteen esittely alaan liittyvissä tapahtumissa johtaisivat parhaaseen tulokseen. Rahoitus tulisi järjestää kuntoon ja markkinointiin olisi panostettava myös rahallisesti.