Yritystoiminnan laajentaminen Kissakahvila Purnauskiksessa : opas yrittäjälle
Lehmus, Ida-Rebecka (2016)
Lehmus, Ida-Rebecka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194604
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Kissakahvila Purnauskiksen yrittäjälle, Tiina Aaltoselle. Kissakahvila Purnauskiksen toimintaa aiotaan laajentaa Ouluun, joten työssä keskitytään teemoihin laajennustoimiin liittyen. Työn painopisteen kartoittami-seksi tehtiin alkuselvitys yrittäjän kanssa tämän tarpeista ja toiveista. Päätökset lopulli-sesta laajentamistavasta, aikataulusta ja rahoituskeinoista ovat vielä kesken, joten työn rajaus oli kirjoittajan päätettävissä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kerätä tietoa franchisingista ja yrityksen rahoitusmahdollisuuksista. Työssä käsiteltiin myös yhteismarkkinointia, mentorointia sekä hiljaista tietoa. Opinnäytetyössä selvitettiin teemahaastattelujen ja kyselyjen avulla, miten yrittäjä voi varautua mahdollisiin vastoinkäymisiin yrityksensä laajentamistoimissa. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja se toteutettiin teemahaastattelujen ja sähköpostikyselyjen avulla.
Tutkimustuloksina on tuotettu kolme luokittelujärjestelmää, joissa on vastaukset tutkimuskysymyksiin. Järjestelmiä on avattu tarkasti luvussa tutkimustulokset. Tutkimuksen mukaan franchising on parempi vaihtoehto yksityisyrittäjyydelle, sillä riskit koetaan pienemmiksi. Tunnettu brändi ja selkeä konsepti auttavat yrittäjää keskittymään työn tekemiseen. Tutkimuksen teemahaastatteluissa ilmeni myös, että laajentavan yrittäjän on syytä kiinnittää huomiota liiketilan ympäristösuunnitelmiin. Suuret remontit tai rakennushankkeet vaikuttavat liiketulokseen, vaikka oma toiminta olisi moitteetonta. Tulosten mukaan yhteismarkkinoinnilla saadaan pienennettyä kuluja, mutta markkinointitoimenpiteiden mittaaminen on erittäin vaikeaa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kerätä tietoa franchisingista ja yrityksen rahoitusmahdollisuuksista. Työssä käsiteltiin myös yhteismarkkinointia, mentorointia sekä hiljaista tietoa. Opinnäytetyössä selvitettiin teemahaastattelujen ja kyselyjen avulla, miten yrittäjä voi varautua mahdollisiin vastoinkäymisiin yrityksensä laajentamistoimissa. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja se toteutettiin teemahaastattelujen ja sähköpostikyselyjen avulla.
Tutkimustuloksina on tuotettu kolme luokittelujärjestelmää, joissa on vastaukset tutkimuskysymyksiin. Järjestelmiä on avattu tarkasti luvussa tutkimustulokset. Tutkimuksen mukaan franchising on parempi vaihtoehto yksityisyrittäjyydelle, sillä riskit koetaan pienemmiksi. Tunnettu brändi ja selkeä konsepti auttavat yrittäjää keskittymään työn tekemiseen. Tutkimuksen teemahaastatteluissa ilmeni myös, että laajentavan yrittäjän on syytä kiinnittää huomiota liiketilan ympäristösuunnitelmiin. Suuret remontit tai rakennushankkeet vaikuttavat liiketulokseen, vaikka oma toiminta olisi moitteetonta. Tulosten mukaan yhteismarkkinoinnilla saadaan pienennettyä kuluja, mutta markkinointitoimenpiteiden mittaaminen on erittäin vaikeaa.