Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaslähtöisyys hoitotyössä – asiakkaiden ja ammattilaisten näkemyksiä

Vuori, Hilja; Leskinen, Virve (2016)

 
Avaa tiedosto
Vuori_Hilja_Leskinen_Virve.pdf (474.7Kt)
Lataukset: 


Vuori, Hilja
Leskinen, Virve
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114152
Tiivistelmä
Asiakkaan elämäntilanteen mukaan yksilöllisesti räätälöidyt palvelut ovat osa tulevaisuuden hoitotyötä. Keski-Suomessa nykyisiä hoitotyön toimintatapoja arvioidaan uuden keskussairaalan rakentamisen myötä. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin hoitotyön strategiassa vuosille 2015–2018 korostuu potilaslähtöisten hoitotyön toimintamallien kehittäminen. Tavoitteena on, että tutkimus, hoito ja kuntoutus lähtevät potilaan tarpeista, ja että potilas itse on aktiivinen toimija hoitoprosessissa. Kirjallisuuskatsauksena toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimustietoa asiakaslähtöisen ja yksilöllisen hoidon kehittämisen tueksi. Kirjallisuushauissa etsittiin sekä asiakkaiden että terveydenhuollon ammattilaisten näkemyksiä asiakaslähtöisestä hoidosta ja asiakaslähtöisyyden toteutumista edistävistä sekä estävistä tekijöistä.

Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku toteutettiin eksplisiittisesti joulukuussa 2015. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui aineistoksi 27 tieteellistä, vertaisarvioitua artikkelia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.

Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittautuivat asiakaslähtöisen hoidon teorioita tukeviksi. Asiakaslähtöisyyttä näyttäisivät edistävän asiakkaan ja ammattilaisen yhteinen, jaettu päätöksenteko hoidossa, asiakkaan emotionaalinen tukeminen ja kunnioittaminen ihmisenä, panostaminen vuorovaikutukseen ja tiedonantoon, sekä asiakkaan elämäntilanteen kokonaisvaltainen huomioiminen. Asiakaslähtöisyyden toteutumista vaikuttaisivat vastaavasti estävän ongelmat edellä mainituissa asioissa, organisaatiolähtöiset hoitotyön mallit sekä hoitoympäristön rutiininomaisuus. Asiakkaiden ja ammattilaisten näkemykset poikkesivat osittain toisistaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste