Sahatavaralastauksen kehittäminen satamassa : Nostotekniikan kehittäminen
Heikkinen, Timo (2016)
Heikkinen, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154430
Tiivistelmä
Kilpailukyvyn ylläpito ja kehittäminen ovat yrityksen keskeisimpiä toimintoja. Kovan kilpailun vuoksi sataman tulee jatkuvasti kehittää toimintaansa. Tehokkuuden lisäksi turvallisuus määrittelee sataman kilpailukykyä. Sahatavaran lastaustekniikan kehittämisellä pyritään lisäämään sekä tehokkuutta että turvallisuutta.
Tavoitteena oli yhteistyössä tutkia uusia menetelmiä sahatavaran lastaustekniikkaan. Voidaanko sahatavaraa lastata samalla menetelmällä kuin selluloosaa? Miten nostotoimintaa ja yhteistyötä sidosryhmien kanssa voitaisiin kehittää? Kehittämistyön tiedonkeruu tapahtui osallistuvan havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Tutkimus ja ehdotelmat rakennettiin liikenne- ja viestintäministeriön teettämän tulevaisuustutkimuksen pohjalta. Edellytyksenä kehittämiselle on ymmärtää sahatavaran logistinen ketju sahalta kohdemaahan merirahtina.
Yrityksen ulkopuolisten tekijöiden osalta tulokset olivat hyvin yhdenmukaisia ja ongelmia rajapinnoilla tiedostettiin useita. Tuloksista ilmeni sahatavaran logistisen ketjun kehittämisen tarve etenkin tiedonvälityksen kannalta. Tärkeää on luoda ja ylläpitää tehokkaat vuorovaikutuskanavat, joiden avulla voidaan kehittää menetelmiä, jotka palvelevat kaikkia osapuolia. Tiedonvälityksen ohella myös materiaalivirtojen sujuvoittamista pidettiin mahdollisena vuorovaikutuksen avulla. Automaation haastavuus satamaolosuhteissa sekä sahatavarapakettien standardien puute todettiin olevan suurin ongelma automatisoinnille.
Sisäisissä toiminnoissa tulosten perusteella toimintamallien muutos etenkin nostopaikan layoutin sekä nostotekniikan osalta nousivat merkittävään rooliin. Jopa nostotekniikkaa suuremmaksi rajoittavaksi tekijäksi nousivat lastausprosessin aikaisemmat vaiheet, kuten sahatavarapakettien toimitus nostopaikalle sekä tuotantoprosessin vaiheiden järjestys. Sahatavarapakettien nostamista valmistelevat toimenpiteet tulee suorittaa ennen nostopaikalle kuljettamista.
Tavoitteena oli yhteistyössä tutkia uusia menetelmiä sahatavaran lastaustekniikkaan. Voidaanko sahatavaraa lastata samalla menetelmällä kuin selluloosaa? Miten nostotoimintaa ja yhteistyötä sidosryhmien kanssa voitaisiin kehittää? Kehittämistyön tiedonkeruu tapahtui osallistuvan havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Tutkimus ja ehdotelmat rakennettiin liikenne- ja viestintäministeriön teettämän tulevaisuustutkimuksen pohjalta. Edellytyksenä kehittämiselle on ymmärtää sahatavaran logistinen ketju sahalta kohdemaahan merirahtina.
Yrityksen ulkopuolisten tekijöiden osalta tulokset olivat hyvin yhdenmukaisia ja ongelmia rajapinnoilla tiedostettiin useita. Tuloksista ilmeni sahatavaran logistisen ketjun kehittämisen tarve etenkin tiedonvälityksen kannalta. Tärkeää on luoda ja ylläpitää tehokkaat vuorovaikutuskanavat, joiden avulla voidaan kehittää menetelmiä, jotka palvelevat kaikkia osapuolia. Tiedonvälityksen ohella myös materiaalivirtojen sujuvoittamista pidettiin mahdollisena vuorovaikutuksen avulla. Automaation haastavuus satamaolosuhteissa sekä sahatavarapakettien standardien puute todettiin olevan suurin ongelma automatisoinnille.
Sisäisissä toiminnoissa tulosten perusteella toimintamallien muutos etenkin nostopaikan layoutin sekä nostotekniikan osalta nousivat merkittävään rooliin. Jopa nostotekniikkaa suuremmaksi rajoittavaksi tekijäksi nousivat lastausprosessin aikaisemmat vaiheet, kuten sahatavarapakettien toimitus nostopaikalle sekä tuotantoprosessin vaiheiden järjestys. Sahatavarapakettien nostamista valmistelevat toimenpiteet tulee suorittaa ennen nostopaikalle kuljettamista.